תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

סיור ברובע היהודי

ברוכים הבאים לסיור מרגש ועצמתי ברחבי הרובע היהודי בעיר העתיקה ירושלים.

הסיור ברחבי הרובע היהודי הוא חוויה פותחת לב. אתם מוזמנים לחקור את ההיסטוריה המיוחדת של העם היהודי בירושלים, את הקשר המקודש בינינו לירושלים. 
בעזרת הסיור תגיעו לרובע, ותתחילו להרגיש בו בבית. כיף לנווט הסמטאות, בתי הכנסת, לתפוס ארוחה וקפה להודות לבורא עולם  בכותל המערבי שהוא שומר עלינו כעם ועל כל נשמה בנפרד. 

אמן.

אורך הסיור: בין שעתים לשלוש.
כיף לילדים: מומלץ לחבר את הילדים לעיר העתיקה, ללמד אותם על הקשר והמשמעות של ירושלים בחיינו.
למי מתאים: לכולם. לילדים למבוגרים.
נגישות לעגלות ילדים: רב הסיור מותאם להליכה עם עגלה אך יש מקומות בהם יש מדרגות. 
נגישות לנכים: הסיור אינו מותאם כולו לנכים על כיסאות גלגלים. ניתן לטייל בחלק העליון של הרובע ואז לרדת בכביש עוקף פנימי לרחבת הכותל.
זמן מומלץ: עדיף בשעות היום ובימי השבוע כשהרובע פתוח ומלא חיים. בשבתות המוזאונים והעסקים סגורים אך בתי התפילה פתוחים ומקבלים אורחים. רחבת הכותל פתוחה 24 שעות ביממה, כל השנה. 
חניה: בכניסה לעיר העתיקה יש שני חניונים גדולים -  חניון ממילא וחניון קרתא. אתם גם מוזמנים לחנות בכניסה לעיר - בחניון בניני האומה ולקחת רכבת קלה לשער יפו ממנו מתחיל הסיור שלנו.
בתשלום\חינם: הסיור בחינם אך בדרך נעבור ונכיר את מוזאונים ומרכזי המבקרים ברחבי הרובע בהם הכניסה בתשלום.
ממליצה בכל טיול לבקר באחד ממרכזי המבקרים, להיחשף להיסטוריה המפוארת של העיר מלפני 2000 שנה אותם הם מתעדים.

 ירושלים של זהב - עופרה חזה

 

הרובע היהודי - השכונה שלנו בעיר העתיקה.

במשך מאות שנים לומדים ברובע תורה ונושאים תפילה. במהלך הסיור נגלה את אתרים עתיקים ומרגשים.
ברחבי רובע בתי כנסת ומוזאונים ארכיאולוגים מלפני אלפני שנים. אני שוב ממליצה , עקבו אחרי הסיור לימדו היכן נמצאים האתרים ואז בניחותא בכל ביקור שלכם שלבו את המוזאונים ותחשפו לאוצרות אותם השאירו לנו אבות אבותינו כהוכחה לזכות ולקשר של העם היהודי לדורותיו אל העיר העתיקה.

 

תחנה ראשונה - שער יפו

מצד שמאל נראה את לשכת התיירות, בה תוכלו לקבל מפה (המפה באופן מוזר באנגלית בלבד) ושירותים ציבוריים. תתקדמו ישר  מצד ימין  תחלפו  על הכניסה של מצודת דוד - מצודה עתיקה שהגנה על העיר בה ממוקם בימינו מוזיאון לתולדות ירושלים ותצפיות נהדרות למרחבי האזור. הקיפו  את המצודה ופנו ימינה, נלך כ100 מ' נעבור את משטרת ירושלים העתיקה הממוקמת בתוך ה"הקישלה" - בית המעצר של העיר בתקופה התורכית, אם יש לכם איזו שהיא בעיה בעיר העתיקה הגיעו לכאן. פנו שמאלה בסמטה צרה ויפה בשם סמטת "סינט גימס". המשיכו ישר עד שתראו את השלט:

ברוכים הבאים לרובע היהודי.

ברובע היהודי בניה מודרנית, שונה בנוף של העיר העתיקה. עד 1948 הרובע היהודי היה מורכב מבתים עתיקים ועשרות בתי כנסת, במלחמת העצמאות נכבש הרובע על ידי ירדן. הצבא הירדני החריב את המבנים ואת בתי הכנסת. ב1967, 19 שנה לאחר מכן כבשנו את העיר העתיקה  והחל מבצע אדיר לשיקום הרובע החרב. שלב ראשון נכנסו הארכאולוגים החלו לחפור ולחשוף את השכבות ההיסטוריות של אזור הרובע היהודי. 

בסיור נפגוש שלוש שכבות עיקריות בהיסטוריה של הרובע.

 - מימי בית המקדש מלפני 2000 שנה.
 - מהמאות האחרונות שנחרבו  על ידי הירדנים.
-  מעל כל השרידים האלו -השכבה של ימינו: הרובע היהודי המחודש בעיר הבירה של העם היהודי בשנות ה2000. 

 

תחנה שנייה - סמטת אור החיים

בואו לגלות את נפלאות הרובע היהודי  

סמטה קסומה, דרך מצוינת להיכנס לרובע, תרגישו את הקסם באוויר. מצד ימין נזהה את הכניסה למוזיאון היישוב הישן - בית עתיק זה הוא בית ששרד את החורבן של הרובע לפני 60 שנה. ממוקם בו מוזיאון ובו תערוכה על חיי היהודים ב200 שנה האחרונים בירושלים ושני בתי כנסת ששימשו את תושבי הרובע היהודיים. לפרטים מלאים לחצו כאן.

נמשיך ישר נחצה את סמטת חב"ד ממולנו שדרה של עמודים עתיקים, נרד במדרגות אליהם.

 

תחנה שלישית - רחוב הקארדו, השוק הרומאי

 

לפנינו שדרת עמודים בת אלפי שנים שנחשפה במהלך החפירות של הרובע. רחוב זה היה השוק המרכזי של הירושלים בזמן השלטון הרומאי. הקארדו נבנה על חורבות ירושלים היהודית לאחר שחורבן העיר ובתקופה שאסרו על היהודים להיכנס לעיר.
 בקארדו הרומאי אחרי 2000 שנה -  חנויות עם אומנות יהודית, טליתות, חנוכיות, שופרים – מרגש.
הקארדו מחולק לשנים – חלק חשוף וחלק מקורה.
פנו שמאלה והמשיכו לאורך הקארדו  בדרך תפגשו: אתר חפירות ארכאולוגיות - פתוח לקהל בו שכבות של חיים בירושלים עוד מימי החשמונאים מלפני 2300 שנה. מפת מתבא – העתק מפה עתיקה של ירושלים מלפני כ- 1600 שנה. כניסה לתערוכה "לבד על החומות" – צילומים של הרובע היהודי במלחמת העצמאות – תקופה הקשה שהרובע על אנשיו נכבש ונחרב על ידי הירדנים. מומלץ.  02-6265902, א‘-ה‘ 17:00-9:00, ו‘ 13:00-9:00, בתשלום.

טיילו לאורך הקארדו  בקצהו, מצד ימין תזהוא  מדרגות ברזל שחורות שייקחו אתכם לתצפית המפורסמת על גג הבתים אל עבר הר הבית ושאר חלקי העיר. לאחר התצפית חזרו לקארדו. לכו ישר ופנו שמאלה  החוצה מהקארדו, בעקבות השילוט אל עבר סמטת פלוגות הכותל.

 

תחנה רביעית - החומה הרחבה, מוזיאון אריאל והמגדל הישראלי

 

לפניכם שרידי חומה הרחבה שהגנה על תושבי ירושלים בימי בית המקש הראשון- מלפני כ - 2700 שנה! בתנ"ך כתוב שנבנתה על מנת להגן על ירושלים מהתקפת הצבא האשורי כחלק מפעולות הגנה נוספות שנעשו כגון הגנת מי מעיין בגיחון על ידי חציבת נקבת חיזקיהו בעיר דוד. ליד החומה הרחבה - הפתוחה לקהל בלי תשלום, מוזיאון אריאל – מוזיאון חוויתי העוסק באחת התקופות הגדולות של ירושלים - תקופת בית ראשון היא תקופת התנ"ך. במוזיאון תוכלו לראות במודל את ירושלים לפני 2800 שנה בו החומה הרחבה שזה עתה ראיתם - ליד החומה חשפו גם שרידים למגדל שמירה מאותם ימים אך הוא סגור למבקרים. 
מוזיאון אריאל - רחוב בוני החומה, פינת פלוגת הכותל, 02-6286288, א‘-ה‘ 16:00-9:00 , הדרכה מקומית, מומלץ לתאם מראש, בתשלום.

 נפנה ימינה לרחוב בוני החומה ונלך אל עבר כיכר הרובע בה ממוקמים כמה אתרים שחשוב להכיר.

 

תחנה חמישית - כיכר הרובע

הרחבה המרכזית של הרובע היהודי, ברחבה ממוקמים ביה"כ החורבה, ביה"כ הרמב"ן,  חורבת ביה"כ תפארת ישראל,  ביה"כ הקראי ומוזיאון ווהל.

"בית כנסת החורבה" היפהפה - משוחזר לפי בית הכנסת המקורי שחרב לפני כ60 שנה.

סיור רובע יהודי - בואו לגלות

"בית כנסת הרמב"ן" בית כנסת העתיק ברובע  

ממולנו "בית כנסת החורבה" בניין יפהפה ששוחזר בדיוק מרבי בהתאמה לבית הכנסת שהיה בדיוק באותו מקום ונהרס לפני 60 שנה. ביה"כ החורבה פתוח בזמני התפילה וכולם מוזמנים. לאורך היום מתקימים בו סיורים מודרכים בתשלום. מתחת לבית הכנסת החורבה ממוקם בית כנסת הקדום יותר ברובע. בית הכנסת הרמב"ן - מורכב מכמה חללים, ולצידו בור מים מכוסה. מייחסים את בית הכנסת לרמב"ן שעלה לירושלים ב1267 מספרד. הרמב"ן מצא את ירושלים חרבה ונטושה, הוא מתקין בה בית כנסת, מעלה אליה ספרי תורה, מחדש בה תפילה ומניין. מכיכר הרובע כנסו לרחוב הקראים בו ממוקם שרידי בית כנסת תפארת ישראל שנחרב גם כן ובימינו הונחה אבן פינה לשחזורו המדויק לתפארת הרובע היהודי ממולו בית כנסת נוסף של עדת הקראית בירושלים – זרם ביהדות שהולך לפי התנ"ך בלבד עם חוקים וסגנון חיים ייחודי לו מוזמנים להיכנס. השמש שם - שמו עובדיה הוא איש נחמד באופן יוצא דופן! בקרו בבית הכנסת העתיק של העדה הממוקם עמוק בתוך האדמה!

צמוד לכיכר ברחוב המקובלים ממוקם את מוזיאון ווהל לארכיאולוגיה. עם כניסתכם למוזיאון תרדו במדרגות לתוך האדמה למפלס של העיר ירושלים בימי בית המקדש השני. אתם מוזמנים לראות בתי כהנים, מקוואות לטהרה של עשירי העיר וממצא מרגש – חנוכיה עם שמונת קנים חקוקה על הקיר. 

מוזיאול ווהל - הרובע ההרודיאני - רחוב הקראים 1, 02-626590, א‘-ה‘ 17:00-9:00, ו‘ 13:00-9:00, בתשלום.

מהכיכר נמשיך את סיורינו דרך סמטת משמרת הכהונה הישר אל הצד הדרומי של הרובע.

 תחנה שישית - ארבעת בתי הכנסת הספרדיים

 לגלות את הרובע היהודי

 

בתי כנסת של העדה הספרדית הינם מרכז התפילה הספרדי בעיר. הם ממוקמים מצד שמאל במפלס נמוך מגובה הרחוב.
בתי הכנסת מורכבים מארבעה בתי כנסת צמודים. שנים מהם "רבי יוחנן בן זכאי"  הגדול ו"אליהו הנביא" נבנו כאן במאה ה 16. בתי הכנסת נהרסו במלחמת העצמאות ולאחר שחזרנו לעיר העתיקה הם שופצו ושוחזרו ופתוחים למבקרים (בתשלום\תרומה 7 ש"ח).
באחד מבתי הכנסת והחשוב מכולם  " יוחנן בן זכאי" - ממונה "הראשון לציון" - הרב הספרדי הראשי לישראל משנת 1840.
 
רח' משמרות הכהונה, 02-6280592, א‘-ה‘ 16:00-9:00, ו‘ 13:00-9:00. כניסה בתשלום סימלי. מומלץ.

נמשיך ישר ונפנה שמאלה דרך סמטת הגלעד אל עבר אנדרטה ונקודת ציון מצמררת.

 

תחנה שביעית - גלעד הנופלים בתש"ח.

ירושלים על חומותיך שמתי לך שומרים - במקום זה נקברו בקבר אחים חללי הרובע במלחמת העצמאות.
במהלך הקרבות נהרגו רבים מתושבי הרובע ולא ניתן היה להוציא אותם מהעיר הכבוש לקבורה ראויה. 48 איש, בינהם ילד בן תשע וחצי נקברו במקום זה.
19 שנה לא יכלו יקיריהם להתאחד עימם, לאחר כיבוש ירושלים ואיחודה 1967 הוצאו עצמותיהם והועברו לקבר אחים בהר הזיתים לקבורת כבוד המגיע להם. זה המקום להבין כמה גדול הנס שבימים אלו אנו מטיילים כעם חופשי ברחבי הרובע היהודי ובירושלים העתיקה. נקדש ונאמר תודה לכל מי שהביאנו עד הלום.

נמשיך עם הסמטה אל עבר רחבה גדולה שתיפתח למולנו.

תחנה שמינית - כיכר בתי המחסה, משרדי הרובע ובית זיבנברג

בתים אלו נבנו ב1860- 1890 כדיור מוזל לעניי ירושלים שחיו בצפיפות ובנינים עתיקים בשטח מצומצם ברובע היהודי. השכירות הייתה גבוהה והיה חייב ליצר דיור נוסף בתוך העיר. הבתים ניבנו בתרומות, שליש מהדירות קיבלו יהודים מהונגריה שליש ליהודי הולנד וגרמניה ושליש לשאר היהודים העניים של העיר... את הכסף תרמו משפחת רוטשילד שסמלה מוטבע על הבניין. בימינו ממוקם כאן בית ספר  וקול צהלת הילדים נשמע למרחוק. במקום ממוקם המשרד לפיתוח הרובע היהודי. בסמטת בית השואבה מספר חמש - נמצא מרכז מבקרים מיוחד בשם בית זיבנברג.

נחצה את הכיכר ונפנה לרחוב הקראים  עד למפגש עם רחוב תפארת ישראל.

תחנה תשיעית: רחוב תפארת ישראל – מרכז אירוח ומסעדות של הרובע היהודי ומוזיאון הבית השרוף.

ברחוב תפארת ישראל מסעדות ובתי קפה כשרים, זה הזמן לעצור לארוחה קלה, קפה מרגיע ולאסוף כוחות להמשך הטיול שלנו – ברחוב שירותים ציבוריים. 
אל תפספסו את הבית השרוף – מרכז מבקרים ארכאולוגי לבית בן 2000 שנה. בעת החפירות נתגלו עדויות לחורבן על ידי שריפה וראשי חיצים. המקום ממחיש את כיבוש וחורבן ירושלים על ידי הרומאים מלפני 2000 שנה. רח' תפארת ישראל 2, 02-6265902, א‘-ה‘ 17:00-9:00 , ו‘ 13:00-9:00, בתשלום.

מכון המקדש ברובע היהודי

תחנה עשירית : רחוב משגב לדך - בית חב"ד, מכון המקדש וסטודיו שוורץ

טיילו להנאתכם ברחוב משגב לדך. כאן ממוקם בית חב"ד - מקום נחמד לשאול שאלות על יהדות או כל קושיה שמעניינת אתכם. מכון המקדש - מרכז מבקרים שממחיש את קיומו של בית המקדש בירושלים על ידי שחזור כלי הקודש בהם השתמשו הכהנים בעבודת השם בירושלים. תוכלו לראות את ארון הקודש, המנורה ועוד עשרות חפצים משוחזרים אחד לאחד כפי שתוארו בתנ"ך, במקום גם פעילויות וסיורים - בתשלום. ברחוב ממוקמות גם כמה גלריות של אומנים כמו סטודיו שוורץ המתמחה בדיוקנאות.
מכון המקדש - רחוב משגב לדך 19. פתוח בימי השבוע וביום שישי בבוקר. 

חזרו לנקודת המפגש עם רחוב תפארת ישראל ונתחיל לרדת לכיוון הכותל המערבי דרך גרם המדרגות  בשם ר' יהודה הלוי.

 

 תחנה אחת עשרה: רחבת תצפית אל עבר הר הבית

מנורת הזהב ומרכז המבקרים של ישיבת אש התורה.

 

 

ממולנו הר הבית – כל התפילות מופנות למקום קדוש זה.  


על פי האמונה והמסורת, במקום זה הוריד בורא עולם את שכינתו. על הר זה, בנו אבות אבותינו את בתי המקדש שלנו לעבוד ולהלל את השם, מכאן יצא שמו לכל רחבי העולם.

 

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה פסוק ח).

“ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוהים"
(שמות כ"ט פסוק מ"ה)

השכינה היא אהבה טהורה

אני מזמינה אתכם לחבור אל השכינה - השכינה  על פי הקבלה והחסידות היא אנרגיה אדירה, מכוונת, משכינה חכמה ושלום, הדרך בה מתגלה ומתקשר אלוהים עם בני האדם, עלינו מוטלת המשימה לקרב את השכינה אלינו, לחבור אליה, ליהנות מטוב ליבה, מחיבוקה מחכמתה.

לאורך הדורות  נאמר שהשכינה האלוהית התנתקה מן המקום (מירושלים - מהר הבית) ועברה עם העם לרחבי הגלות, עם זאת נאמר שבכותל המערבי – מעולם לא סרה השכינה.

כאשר אתם יורדים לרחבת הכותל, לביתה של השכינה – תרגישו אותה. דרכה בטאו בקשות ותחינות - תנו  לאהבה והטוהר להציף אתכם.

אתם מוזמנים לרדת לרחבת הכותל המערבי.

 

תחנה 12 - ברוכים הבאים לכותל המערבי

בית התפילה המרכזי של כלל קשת הזרמים והמקורות של העם היהודי. 
ספרדים, אשכנזים, חסידים, ליטאים, חבדניקים, ברסלבים, נשים, גברים, ילדים, מבוגרים, צעירים, תינוקות, בר מצווה – כולם שווים בפני בורא עולם ושכינתו. כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן.

סיור ברובי היהודי - עולם ומלואו

 

הכותל הוא קיר התמך של בית המקדש השני בכבודו ובעצמו. ממקום זה תבוא הגאולה וישכון שלום בן בני האדם כדאי שנוכל יחד לטפל בדברים החשובים באמת כמו האהבה בין בני אדם, הבראת כדור הארץ, עזרה לחלשים, מציאת תרופה למחלות אנושות. שנצליח ליצור עולם מאוזן – טוב, ששומר ומטפח את המשאבים שלו ולא מנצל אותם לרעה.

 תפילה של ילד: ה' שמור עלינו, איזה כיף שאתה איתנו, איזה כיף שאתה חבר שלנו, איזה כיף שאתה שוכן אצלנו בלבבות. אני מרגיש\ה שאתה מחבק אותי בלב. - אמן. 

סובב רחבת הכותל המערבי.

באזור רחבת הכותל המערבי, כמה אתרים מרתקים.
מרכז המבקרים מנהרות הכותל - במבצע מורכב נחפרה מנהרה לאורך כל אורכו של הכותל המערבי, לפי התוואי המקורי שלו מתחת לבתי הרובע המוסלמי בימינו. הביקור במנהרות הכותל, מרגש ועצמתי וממחיש בבהירות את ההיסטוריה של ירושלים היהודית מלפני 2000 שנה. ממליצה לבקר במנהרות הכותלמכל הלב. יש להזמין את הסיור שבועיים מראש. לפרטים נוספים על הסיור במנהרות הכותל לחצו כאן. כניסה למבוגר 30 ש"ח. הכניסה למנהרות הכותל היא מרחבת הכותל.

"מנהרת הדורות" - מעין מיצג המשלב תאורה ומבני זכוכית עליהם רשומים שושלת הדורות של העם היהודי... נחמד אך שאר המקומות ברובע יותר מעניניים ממנו.
 

גן ארכיאולוגי מרכז דוידסון - מחוץ לרחבת הכותל, ליד שער האשפתות, ממוקם הגן הארכיאולוגי - מרכז דוידסון - מרכז מולטימדיה מתוחכם הממוקם בחפירות לעומק שלוש קומות מתחת לאדמה! לצידו גן ארכיאולוגי למרגלות הפינה הדרומית מערבית של הכותל. בתוך גן מקום סופר מרגש!! שערי חולדה -השערים דרכם נכנסו לבית המקדש הראשון והשני. השערים נחסמו בימינו אתם מוזמנים  לעלות במדרגות האמיתיות עליהם עלו המתפללים לכיוון השערים!
בגן נמצאו מקוואות טהרה ששימשו את היהודים לפני שעלו לבית המקדש ושרידים של קשת  אבן אדירה בגודלה, עליה היה גשר להולכי הרגל - שהיום נקראת קשת רובינסון -על שם הארכיאולוג שזיהה אותה.

שער המוגרבים להר הבית

כולם מוזמנים בבטחה ובאהבה לעלות להר הבית, מקומו ההיסטורי של בית המקדש.

לצד הכניסה הראשית לכותל המערבי לבאים משער האשפתות - ממוקמת הכניסה דרכה ניתן לעלות ולבקר בהר הבית. לאחר הבדיקה והשיקוף הביטחוני נעלה בשעות הפתיחה ( א - ה 7:30 - 10:30 12:30- 13:30) דרך  שער המוגרבים תיכנסו ותיהנו מהמרחב ומהחוויה.

 

סיום וסיכום סיור ברובע היהודי.

 

 

 סיום סיור ויציאה דרך שער האשפתות, השער היה במקור פשפש קטן והורחב לשער רחב ומרכזי לכניסה לרחבת הכותל  ולעיר העתיקה.

למי שרוצה להמשיך לטייל יש כמה אפשרויות:

1. להמשיך בשיטוט חופשי  ברחבי העיר העתיקה. לעלות רגלית מעלה לכיוון שער יפו אל העיר החדשה.
2. להמשיך לסיור בעיר דוד הממוקמת מרחק הליכה קצר משער האשפתות.
3. לחזור  חזרה לאזור לעיר\ לשער יפו באוטובוסים מספר 1 או 2.
4. להמשיך לעוד טיול ברחבי הרובעים האחרים של העיר העתיקה.

מלא אפשרויות - מלא חוויות - העיר העתיקה, אני אוהבת אותך!!!!