תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

טיול בסיס להכרת העיר ירושלים - יצאנו לדרך...

רחוב יפו הוא העורק הראשי של העיר, מהכניסה עד לחומות העיר העתיקה.
בסיור נגלה את השכונות הציוריות הראשונות של ירושלים הממוקמות משני צידי הרחוב, 
נבקר בשוק מחנה יהודה, מדרחוב בן יהודה, מגרש הרוסים, במבנים עתיקים, אזור נחלת שבעה הציורי, בתי קפה מסעדות וגלריות. נכיר את היזמים החרוצים שהקימו את העיר, את המבנים המרהיבים שניבנו על ידי ארצות מרחבי העולם ועוד סיפורים ירושלמיים שירטיטו לנו את הלב.

להקדמה חשובה לפני היציאה לסיור בסיס להכרת ירושלים לחץ כאן - מומלץ  לקרוא לפני יציאה לדרך.

הטיול שלנו קל ופשוט - נלך לאורך רחוב יפו ומידי פעם נסטה לגלות מקומות יפים ומעניינים, כיף לטייל ולהתפנק לאורך רחוב יפו, נצא לדרך,

 

נקודת יציאה - תחנה 1: תחנת אגד וממולו בניני האומה. 

אנחנו בתחילת סיור מרתק להכרת העיר. נצא לדרך, מצד ימין ממוקמת התחנה המרכזית החדשה ממנה ניתן להגיע לכל מקום ברחבי ישראל מאחורינו גשר המיתרים המסמל את הכניסה לעיר המתחדשת, המודרנית כאחת מבירות המובילות בעולם. מצד שמאל ממוקם מתחם בניני האומה, מרכז תרבות וכנסים בינלאומי – בו מתקיימים הכנסים הגדולים בעיר, תערוכות, הופעות. בבניני האומה ממוקם בית קולנוע ואתם מוזמנים לראות סרט באחד מהערבים שאתם בעיר.

תחנה 2 : רחוב יפו 161 - בניין רשות השידור

כיף בישראל

במקור הבניין המפואר היה "בית חולים שערי צדק".  בימים אלה ממוקמים בו משרדי רשות השידור, בתקופה בה מרחפות שמועות סגירה על רשות השידור של ישראל. זכרו שזה גם כולל את תחנות הרדיו - א- ב- ג מעבר לערוץ הראשון...

תחנה 3: שכונת אהל שלמה מ 1891 - רחוב יפו פינת רחוב הטורים.

בזמן בניית השכונה היו של רוחות של התחדשות בירושלים. שכונת אוהל משה נבנתה על ידי אנשי עשייה ויזמות ר' יצחק ליפקין - נציג היישוב החדש הציוני בירושלים ושותפו הקבלן רחמים. היזמים זימנו אליה פועלים, סוחרים ואומנים המתפרנסים מעמל ידיהם ולא מתרומות כספים מיהודי העולם שתמכו בגחלת היהודית בירושלים. ר' יצחק ליפקין הוא הסבא של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק. החלק הקדמי שסגר את השכונה נהרס בימינו. נמשיך עוד שתי דקות ונגיע לשוק.

תחנה 4: שוק מחנה יהודה

כיף בישראל

 פנו ימינה לתוך השוק של ירושלים או איך שהירושלמים קוראים לו - “מחניודה", שמו יצא למרחוק באיכותו והאווירה הירושלמית הייחודית שבו. שוק מחנה יהודה פורח ובשנים האחרונות נפתחות בו מסעדות נהדרות חדשות לצד המסעדות המסורתיות בהן מתבשל אוכל ביתי על פתיליות ובתי קפה. בשוק דוכני ירקות ופרות, מיני משקאות בריאות מיוחדים, תבלינים, אטליזים, מאפיות, מעדניות, ממתקים, פרחם, ביגוד, כלי מטבח כלי עבודה ועוד. השוק מעיד על השפע בירושלים. זמנים של שלום ושגשוג. שרק ימשיך כך וישתפר. בואו ליהנות מכל הטוב הזה. מקום מצוין לעצירת קפה לפני המשך הטיול שלנו.

- רחוב האגס 1 בשוק מפורסם כביתו של אליהו יעקוב בנאי ובנו מאיר אליהו מהעדה הפרסית של העיר שהיו אבותם של משפחת בנאי. על מקום זה כתב אהוד בנאי לסבו את השיר -
“הרחוב האגס 1 ”. בימינו שונה שמו של הרחוב לרחוב "אליהו יעקב בנאי".

- בקצה השני של השוק מעבר לרחוב אגריפס, ממוקמת קבוצת שכונות יהודיות ותיקות של ירושלים המוכרות בשם" נחלאות". בין הסמטאות של נחלאות מממוקמים בתי כנסת וותיקים, המון סטודנטים, גלריות לאומנות והמון אווירה. לאחר הטיול החופשי חזרו לרחוב יפו ונמשיך הלאה לכיוון העיר העתיקה....

תחנה 5: רחוב יפו 92 - בית מדרש ובית הכנסת זהרי חמה
(שעון השמש)

כיף בישראל

ממול לשוק מחנה יהודה - אתם מוזמנים להיכנס לבית הכנסת הירושלמי הוותיק ולראות חנוכייה תואמת לחנוכייה שהייתה בבית המקדש. לבית זה סיפור מיוחד של אהבה לאנשי ירושלים: חייט בשם שמואל הלוי ב1905 היגר מרוסיה לארה"ב, התעשר שם ואז עלה לירושלים. בבית זה פתח אכסניה, בית מדרש ובית כנסת לרווחת עולי הרגל לירושלים. שמואל התרשם מהשעון על חזית בית כנסת " אגרא " בשכונת שערי חסד והזמין מהשען משה שפירא ובנו שעונים גדולים יותר. שלושה שעונים ממוקמים על המבנה. השעון הגדול הוא שעון שמש עם זמן ירושלים, מצד ימין שעון עם השעה באירופה ומצד שמאל את השעה בארץ ישראל. בדקו אם הם מדויקים...
במקום בית כנסת אתם מוזמנים להיכנס והתרשם מהצניעות שבבית התפילה.

תחנה 6: יפו 86 בניין פאר. היום לשכת הבריאות

 כיף בישראל

 למבנה זה סיפור ירושלמי מפורסם המוכר בשם " חתונת החתן המת"...

המבנה הוקם על ידי משפחה ערבית נוצרית בסביבות 1881 עבור זוג שעמד להתחתן אך אסון קרה והחתן נפטר ערב החתונה. האם לא ביטלה את החתונה, היא הלבישה את בנה בבגדי החתן הושיבה אותו בקבלת הפנים לצד הכלה. לאחר שכל האורחים התאספו זעקה האמא קול שבר וקהל החוגגים יצא למסע הלוויה... ה"חתונה" המזעזעת נותרה חקוקה בלב רבים מאנשי ירושלים. הבית לאחר המקרה ננטש ואיש לא הסכים להתיישב במקום ולשקמו עשר שנים לאחר מכן רכש השלטון האותמני את הבניין והקים בית חולים לתושבי העיר. היום ממוקמים בו משרדי לשכת הבריאות.

תחנה 7: יפו 115 שימור ובניה שכונת עץ החיים

 כיף בישראל

ממולכם מפגש של ישן וחדש. כאן התמקמה ישיבת עץ החיים בתחילת המאה. גרו ולמדו תורה בשכונה שלהם. בימינו הולכים להקים במקום מגדל דיור בשילוב המבנה המיוחד של פעם. עיריית ירושלים ניצבת בפני אתגר פיתוח ירושלים יחד עם לשמור על מורשתה וציביונה הנוסטלגי מבחינה אדריכלית.
נעקוב ונראה מה יצא מפיסת הנדל"ן הזאת. 

תחנה 8:  יפו 107 - משטרת מחנה יהודה
ובית הקונסול נואל טמפל מור.

כיף בישראל

האריות בכניסה למבנה יספרו לכם את הסיפור של המקום. בית עתיק זה היה בתחילה מצודת הגנה אחת מתוך שרשרת מצודות מהתקופה התורכית שהיו ממוקמות בין העיר העתיקה לעיר יפו על שפת הים. בתקופת התורכים מאס הקונסול הבריטי בצפיפות של העיר העתיקה ועבר לגור בבית זה ובעקבותיו כל השגרירים של בריטניה, עד 1914. הבניין בין שתי קומות, בכל קומה שישה חדרים מאחורי המבנה היה גן יפה. לאחר מכן נהפך לתחנת משטרה בריטית ולאחר קום המדינה נהפך לתחנת משטרה של שור מחנה יהודה.

 תחנה 9: רחוב יפו 64 בניין פאר, היום מרכנתיל דיסקונט

 כיף בישראל

תחנה 10: מרכז העיר - כיכר ציון ממנו יוצא מדרחוב בן יהודה ומדרחוב נחלת שבעה המפנקים

 כיף בישראל

 כיכר ציון היא מרכז העיר של ירושלים ממנה מסתעפים מדרחוב בן יהודה ונחלת שבעה ועוד המון סמטאות עם חנויות, מסעדות, בתי קפה, נגנים וליצנים ברחוב. בערב ממשיכה החוויה עם פאבים ובתי קפה פתוחים עד השעות הקטנות של הלילה.

מדרחוב נחלת שבעה, פעם שכונה ירושלמית היום מרכז של חנויות, מסעדות, גלריות. שוטטו ותיהנו.

כיף בישראל

מתענגים על אוכל עיראקי מסורתי במסעדת "רחמו" במדרחוב נחלת שבעה

כיף בישראל

 כל  יום חמישי  - שוק רטרושלים - מלא הפתעות ועתיקות ברחוב אגריפס הסמוך

 אקססוריז ומלא שיק במרכז ירושלים

כיף בישראל בירושלים

מאוהבת ברחוב יפו מקצה לקצה.  

תחנה 11:  בית טיכו ומוזיאון התהילים, רחוב הרב קוק 

ממול לכיכר ציון יוצאת סמטא קטנה ובה מקומות מלאי קסם. הראשון מוזיאון "תהילים" - ציורים מרהיבים ומלאי השראה שיעטפו אתכם ברוח וקודש שעות פעילות :א' - ה': 17:00 - 10:00 מעל המוזיאון ממוקם ביתו של הרב קוק - מיסד הציונות הדתית, חכם גדול שאמר שבכל חלק במציאות החיים יש ניצוץ אלוהי. שעות פעילות 'בית הרב': בימים א' - ה' בשעות   9:00-16:00 ביום ו' בשעות   9:00-12:00  עלות כניסה: 20 ש"ח. העלות כוללת: חוברת הדרכה לסיור עצמי וצפייה בסרט על הרב באורך של כ-20 דק'. ממול לבית הרב ממוקם בית מיוחד בשם " בית טיכו ". אחד מהבתים המפוארים שניבנו מחוף לחומות ירושלים, ב1924 רכש את המבנה ד"ר אברהם טיכו ואשתו אנא הציירת. הם היו ידועים בכל רחבי העיר. מצד אחד דר טיכו נתן מזור ורפואת עינים לכל אנשי העיר עשיר ועניים מצד שני הוא ואשתו אהבו לארח וכל ראשי הממשל הבריטי ומנהיגי התנועה הציונית היו בני בית אצלהם. הם זאת בחן ופאר רב . בימינו הבית נתרם למוזיאון ישראל, ממוקמות בו תערוכות ובית קפה מקסים. אי של שקט ותרבות בלב העיר ההומה. מקום קסום. בית טיכו פתוח : ימים א', ב', ד', ה' 10:00-17:00יום ג' 10:00-22:00 יום ו' וערבי חגים 10:00-14:00. 

תחנה 12: רחוב חיסין פינת רחוב יפו - מגרש הרוסים

כיך בישראל

 פנו שמאלה לרחוב חיסין מולכם אזור מיוחד ומפורסם בשם "מגרש הרוסים". לפני יותר ממאה שנה בזמן השלטון התורכי בירושלים היתה נהירה של עולי רגל נוצרים מרוסיה. הממשלה הרוסית בנתה מתחם שלם עבור אותם עולי רגל מחוץ לעיר העתיקה. בתמונות מפעם זה היה אזור סגור בחומה מבודד על גבעה מול העיר העתיקה. במגרש הרוסים היו אכסניות לנשים ולגברים, כנסייה יפה הממוקמת כאן עד היום, אכסניה מפוארת לאצילים, בית חולים בית אוכל ועוד.... עם השנים המבנים הוסבו למבנים מנהלתיים של הבריטים - מוקמו בהם בית סוהר לאסירי המחתרות שלנו לאחר קום המדינה המבנים שימשו כבתי משפט ובימינו הם חלק מאגפי העיריה. המבנים נרכשו מרוסיה עם קום המדינה בתשלום יצירתי של טונות של תפוזים זהובים שנמכרו בשווקי רוסיה.

אך מכיוון שאנו נמצאים בירושלים ברור שנמצא הפתעה מרגשת והיינה היא לפניכם. ממש בכניסה למבנה משטרת ירושלים הממוקמת בבניין אכסנית הגברים מפעם מונח על הארץ עמוד אדיר חצוב בסלע, מצאו אותו התבוננו בו - אומרים שהוא עמוד שנחצב לפני כ 2000 שנה לבניית בית המקדש השני!! במהלך חציבתו כמקשה אחת נוצר סדק באבן ולכן היא נשארה לנו כמזכרת מאבות אבותינו. העמוד הזה מרגש אותי כל פעם מחדש!!  

תחנה 13: בניין גנרל עם האריה המכונף הראשון

כיף בישראל

 על צומת מרכזית בין רחוב שלומציון המלכה בו ממוקמים כמה בארים נחמדים לשעות הערב ורחוב יפו ממוקם מבנה קלאסי משנת 1934 - תקופת המנדט הבריטי בעיר. בניין ג'נרלי הוקם עם עוד ארבעה בניני מנהל בעיר. הבנין הוקם על ידי חברת ביטוח איטלקית. על האריה המכונף המפורסם בראש הבניין עם כיבוש רחוב יפו במלחמת העצמאות  ב14 למאי 1948 הונף הדגל הלאומי שלנו על ידי כוחותינו!...

תחנה 13: חצר פינגולד

בתוך החצר מחכים לכם בתי קפה ומסעדות באווירה ירושלמית נהדרת. לחצר ולמבנה סביבה יש סיפור מרתק. בעל המבנה היה יזם אמיץ מחלוצי ענף התיירות והמלונאות בישראל. שלמה פינגולד היה יהודי שחבר לזרם נוצרי באנגליה, אומץ על ידי אישה אנגליה עשירה שמימנה לו את כל הפעילות שלו.
הוא הקים את המבנה הנ"ל, השכיר את החדרים בקומות ולמטה היו חנויות. שלמה אהב לכתוב והוציא לאור כמה כתבי עת, הוא אהב לארח ופתח כמה בתי מלון יוקרתיים ברחבי ישראל. דמיינו לכם בית מלון וספא חמישה כוכבים בתחילת המאה על חוף הים של תל אביב ובטבריה.
לצערו של שלמה היזמות שלו הקדימה את זמנם ובתי המלון איתו יחד פשטו את הרגל. ניתן כבוד רב לפעלו המגוון של האיש. לפרטים נוספים של שלמה פינגולד לחץ כאן.

תחנה 14: עירית ירושלים כיכר ספרא

תחנה 15: רחוב יפו 13, בית דואר ישראל וציור קיר ענקי.

אם אתם מטילים בשעות היום וסניף הדואר פתוח אני ממליצה לכם להיכנס ולראות ציור קיר ענקי ומאד מפורסם.

תחנה 16: בניין העירייה הראשון וכיכר צה"ל -  כיכר ספרא מספר 10

אנחנו מול חומות העיר העתיקה, למרגלות בניין היסטורי מהמעלה הראשונה. עוד רגע מסתיים סיורינו לאורך רחוב יפו. עברו לצד השני של הכביש והסתכלו על חזית הבניין - האם הוא מזכיר לכם אוניה? צד אחד של המבנה מעוגל – כוונת האדריכל היה שהבניין יראה כמו חרטום של ספינת הדגל. 

הבניין הוקם בשנת 1930 במימון בנק ברקליס כאשר ההסכם היה שהבנק ימוקם בקומה התחתונה ל30 שנה בתמורה להקמת המבנה.
בימינו בחלק התחתון של המבנה נקרא בית ניו יורק ובו שוכנת המחלקה המשותפת לניו יורק ולירושלים ולמעלה ממוקמת מחלקת התרבות של העירייה.

תחנה 18: מדרחוב ממילא בואכה העיר העתיקה של ירושלים.

המדרחוב החדש של ירושלים ממוקם למרגלות העיר העתיקה. שדרה של חנויות, כמה בתי קפה ובית מלון. אני אישית  ממליצה להיכנס ישר לשער יפו לתוך העיר העתיקה ולא לבזבז את הזמן על אזור קניות כאשר חוויות מופלאות מחכות לכם בתוך החומה. 

תחנה 19: כניסה לעיר העתיקה האהובה. הטיול ממשיך - לסיור ברובע היהודי לחץ כאן

כיף בישראל

 

כיף בישראל

 

לסיכום: הטיול לאורך רחוב יפו מהווה את הבסיס להכרת העיר ירושלים.  רחוה יפו הוא הלב של העיר, הסיור מציג את המקומות על קצה המזלג.
לאחר הטיול אתם מוזמנים להמשיך לתוך העיר העתיקה, לחזור ברכבת הקלה חזרה לרכב, להמשיך לסיורים בשכונות היפות של ירושלים החדשה או לתפוס בית קפה \ מסעדה ולנשום אויר הרים צלול כיין...