תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

נכיר את קורות ירושלים

חשוב ללמוד ולהכיר את ההיסטוריה של ירושלים. לירושלים יש כח אדיר, כח שמניע את העולם.
האם אי פעם חשבתם כיצד קרה שעיר קנטונת על שפת המדבר  נהפכה למקור אמונה ליותר מחצי בני האדם על כדור הארץ? 

ברגע שתדעו את קורות העיר  תתחילו להרגיש בה הרבה יותר נוח.
תבינו את האנרגיה שמניעה אותה ואולי נגיע לאיזה פריצת דרך מחשבתית ונגלה דברים משותפים לנו ולעמים החיים איתנו בעולם.
לירושלים יש תפקיד חשוב בהיסטוריה העולמית. תפקיד שעדיין מתגלה. בסוף הטקסט אני אכתוב מהו...

הר מוריה - עקדת יצחק  - מסר קדושת החיים

לפני שהוקמה העיר -  על פי המסורת והאמונה - התגלה אלוקים אל אברהם אבינו על אבן השתייה בהר מוריה - הוא הר הבית בימינו. אברהם אבינו לוקח את יצחק בנו היחיד להר מוריה. כאן אברהם אבי האמונה באלוקים - מקבל את המבחן הקיצוני ביותר. הוא מתבקש להקריב את בנו יחידו לאלוקים. אברהם עומד עם הסכין למלא את רצון האלוקים ויד מלאך עוצרת אותו. הוא עמד המבחן. במקום את בנו הוא מעלה כקורבן חיה. בעולם האלילי בו חי אברהם היו מעלים קורבנות אדם כמנחה לאלים.

בתורת אלוקינו - המסר החשוב ביותר הועבר דרך אברהם ובנו יצחק.

חי אדם קדושים הם - ואין להקריבם עבור אלוקים

בשום פנים באופן. תאהבו את אלוקים עד כלות אל לא בחיי אדם.

לאחר שהועבר המסר הזה אפשר להמשיך או להתחיל את קורות ירושלים.


היסטוריה של ירושלים חלק 1 
מכיבוש ירושלים עד חורבן ירושלים 

נצא לדרך ונעבור בזריזות על היסטוריה ירושלמית
חסרת כל מעצורים ועולה על כל דימיון. 

ממש בהתחלה ירושלים הייתה עיר מלוכה קטנה, מבוצרת חומה,  גר בה עם בשם יבוס. ממוקמת על גבעה בין הרים למרגלות הר מוריה - הוא הר הבית של ימינו. הכל היה שקט ושליו עד שדוד המלך שלנו מגיע לאזור.

לפני כ 3000 שנה בלבד - המהפכה מתחילה

בני ישראל עולים ממצריים, מהפכה רוחנית מתחילה בעולם. דת חדשה, מתוקנת, נאורה מגיעה לאזור.  הדת שלנו - דת משה. דרכה משפט צדק,  שמירה על ערכי וקדושת האדם, חיי קהילה. ירושלים נבחרת להיות העיר הבירה של העם והדת החדשה. המלך דוד, עולה מחברון כובש אותה, מכריז על ירושלים כעיר הבירה של הממלכה הישראלית לדורותיה שבראשה תעמוד שושלת בית דוד. הוא מעלה את אוהל מועד, את ארון הקודש ובתוכו לוחות עשרת הדיברות לירושלים. בזמן העלאת הארון לירושלים דוד רוקד ומתרגש כילד לפני אלוהיו. 

ירושלים עיר בירה ומרכז האמונה של ממלכת ישראל

 דוד מעביר לבנו שלמה, ממלכה מאוחדת, עשירה. שלמה מנהיג את העם קדימה. בית המקדש הראשון נבנה  על ידי שלמה המלך על הר מוריה. בניית המקדש, מידותיו, אופן עבודת השם, העלאת קורבנות, מידות המזבח, חגים ועלייה לרגל וכו' מפורטים בהרחבה בספר מלכים א' ובדברי הימים. לפרטים נוספים על בית המקדש לחץ כאן. כלי הקודש עוברים מחיי נדודים באוהל מועד למעון קבע. לבני ישראל יש בירה רוחנית ומדינית. אליה עולים לרגל, מקום תפילה מרכזי המאחד ושומר על העם. מקום קדוש להוויה היהודית. בה נוצרו יצירות מופת שהשפיעו על העולם, אבני יסוד בהגות, חירות, כבוד האדם, טוהר, משפט צדק, בורא עולם,שירה ופילוסופיה. אך לא לזמן רב, המהפכים המדיניים ופוליטים שיכריעו את עתידה של ירושלים רק מתחילים...

פילוג בשבטי ישראל. שתי ממלכות אחיות  - נלחמות, יהודה וישראל.

לפני כ 2900 שנה מתפלגת ממלכת ישראל. עוד לא הספיקו  להבין מה כוחה של האחדות, של הביחד.  חוסר הסכמה של עשרה שבטים לקבל את מרות בנו של שלמה המלך רחבעם שמסופר עליו בתנ"ך שהיה איש שעף על עצמו יותר מידי , הוא מדבר בגסות, משפיל את העם, מאיים עליהם שיגדיל את המיסים שגם ככה היו מוגזמים ומפלג את שבטי ישראל לעולם ועד.
ירושלים ממשיכה להיות עיר הבירה של הממלכה הדרומית הנקראת יהודה. שאר העם מתאחד לממלכה בחלק הצפוני של הארץ בשם ישראל, בה שני ערי קודש על פני ירושלים. הערים היו בית אל ועיר דן בצפון  - ממליצה לטייל בשמורת דן בצפון בה חפרו ומצאו את העיר דן הזאת בדיוק. אך לא להרבה זמן... גם זה הולך להשתנות, 

אימפריית האשורים  - חורבן ממלכת ישראל.

לפני כ 2700 שנה עם בשם "אשור" מתעצם, תתכוננו - הולך לקרות משהוא קשה מאד. האשורים יוצאים במסע כיבושים נרחב ואכזרי ומגיעים לארץ ישראל. הם כובשים ומחריבים את ממלכת ישראל הצפונית ומגלים את התושבים לרחבי המזרח.
ירושלים נכנסת למגננה - חיזקיהו המלך האמיץ והחכם בונה חומה אדירה להגן על העיר ומורה לחצוב את נקבת חיזקיהו שמזרימה את מי מעיין הגייחון, ממקום הנביעה שהיה מחוץ לעיר אל תוך חומות העיר. זוהיא הנקבה בה אנו נהנים ללכת במים בעיר דוד בימינו.  יהודה ניצלות מחורבן באופן מסתורי כאשר צבא אשור חוטף מגפה קשה ומעיף את עצמו חזרה מהאזור. אך יהודה וירושלים מעלות מס לאשור.

אימפריית הבבלים - חורבן ממלכת יהודה ובית המקדש הראשון.

לפני כ 2550 שנה עם בשם הבבלים מתעצם. הוא מכניע את האשורים כובש את מרחבי האימפריה. ממלכת יהודה הקטנה ובליבה ער הקודש ירושלים מנסה להתנער משלטון הבבלים ובעקבות המרידה של ממלכת יהודה צבא בבלי מגיע לאזור, ללא רחמים, כובש אותה, מחריב את בית המקדש הראשון ומגלה את מרבית העם - במיוחד אנשי המלוכה וההנהגה - לאזור בבל (עיראק של היום).
הקהילה יהודית האמידה מתבססת ומתפתחת בבבל שומרת על מסורת אבותיה – על גחלת האמונה באלוקינו.

אמפרית הפרסים - היהודים חוזרים לישראל ובונים את בית המקדש השני.


לפני כ 2500 שנה. שוב מהפך, העם הפרסי – איראן של היום מתעצם ומכניע את ממלכת בבל.
המלך כורש הפרסי כובש את האימפריה ומאשר בחותם מלכותי ליהודים, כ- 70 שנה לאחר חורבן בית המקדש הראשון לחזור לישראל ולבנות את מדינת היהודים ואת בית המקדש השני לאלוהים- בהר מוריה בירושלים.

לפני כ 2500 שנה מתרחשת שיבת ציון . רבים מהיהודים השתקעו בבל ולא רצו לחזור אך חלק מן היהודים בבבל בהנהגת עזרא ונחמיה חוזרים ובונים את ירושלים. הם משקמים את החומה להגנת יושבי העיר הקדושה ובונים את בית המקדש השני.

אמפריית היוונים כובשת את ישראל

לפני כ 2300 שנה עם היווני מתעצם. בהנהגת אלכסנדר מוקדון הוא מגיח מיוון, מכניע את הפרסים ומכונן ממלכה אדירה למשך כ 200 שנה. היהודים בישראל נחשפים לתרבות היוונית ומתפתח תהליך של התקרבות לתרבות היוונית נהנתנות, אלילות, פסלים, שחיתות של הנהגת העם.
העם היהודי מתפצל לזרמים: הצדוקים – שכבת הכהונה והשלטון המקורבים ליוון.
הפרושים – המיצגת את מרבית העם הפשוט, השומר על המסורת היהודית תחת האיום התרבותי היווני ולצידם זרמים יהודים קיצוניים - החיים בטוהרה ובבידוד לדוגמה האיסיים.

מרד גדול ביוונים  – הקמת ממלכת החשמונאים היהודית

לפני כ2160 שנה היהודים בהנהגת משפחת החשמונאים ממודיעין מורדים באימפריה היוונית ובאופן מוזר וכמעט בגדר נס הם מצליחים להשתחרר מעול יוון, לכונן בית מלוכה מבית דוד, ולכונן חיים יהודים עצמאיים בירושלים ורחבי ישראל.

אמפריית הרומאים

לפני כ 2060 שנה, העם היווני נכנע על ידי העם הרומאי אשר כובש את כל האימפריה הרומאית סכסוך בהנהגה החשמונאית פותח את הדלת לרומאים אשר מספחים את ממלכת החשמונאים הקטנה וירושלים בליבה לאימפריה הרומאית החדשה.

שלטון הורדוס – ירושלים כעיר פאר ומחדש את בית המקדש השני

לפני 2040 שנה האימפריה הרומאית מעבירה את כתר המלוכה והשלטון של ממלכת יהודה וירושלים ל"הורדוס" הידוע בכינוי הבנאי הגדול מכולם.
הורדוס פוצח במפעלי בניה אדירים המוציאים את שמה של ירושלים בכול רחבי האימפריה הרומית .
בית המקדש השני מורחב ומועצם על ידי בניה מסיבית, ארמונות ובתי עשירים נבנים.
ברחבי ישראל נבנים ערים כגון קיסריה עיר נמל מפוארת המקשרת בין אירופה לישראל, ארמונות בקצה הרים כגון מצדה וההרודיון ועוד. ישראל פורחת והיהדות מתבססת כדת מוחלטת בעלת מסורת של מעל 1000 שנה בזמן הוא.ספר התנ"ך נחתם מאות שנים לפני כן ומאחד את העם כטקסט המוביל והמניע של העם היהודי אשר חי בבדידות רוחנית מוחלת בעולם פגני אשר סוגד לפסלים ומאמין בכוחם.

החורבן בפתח - העולם כולו, העם היהודי והעיר ירושלים הולכים להשתנות, המהפכה העולמית עולה מדרגה - המשיכו לקרוא בחלק שתים של ההיסטוריה של ירושלים.