תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

שמורת טבע מעיינות נחל חרמון \ נחל הבניאס

טיול קצר ויפהפה אל נחל החרמון מלא המים, נבקר בישובים עתיקים שהוקמו למרגלות הנחל בני אלפי שנים עם המון קסם ואווירה. בואו ליהנות מטיול נפלא!

נחל החרמון הוא אחד משלושת הנחלים שיוצרים את נהר הירדן (נחל חרמון, נחל שניר\חצבאני, נחל דן). אתם מוזמנים לטייל בכל אחד מהנחלים הזורמים בסמוך אחד מהשני אך היום אנחנו מבקרים בנחל חרמון וזה כבוד גדול!

שני חלקים לאותה שמורה

לשמורת החרמון שני חלקים יפייפים אליהם ניתן להיכנס באותו כרטיס! הראשון -  מעיינות נחל החרמון היכן שאנו נמצאים כעת והשני מרחק נסיעה של 10 דקות – שמורת מפל הבניאס או מפל החרמון והשביל התלוי מעל הנחל שזה חלק ב'.ממליצה לעשות בכניסה לשמורה כרטיס מטמון המקנה כניסה חינם לאורך כל השנה לכל שמורות הטבע ונגנים. זהו אחד מהמקומות היפים בישראל – בואו ליהנות.

מעינות נחל החרמון

בקיצור, בטיול תיהנו מ: טיול לצידי נחל החרמון הזורם  לו ביופי קסום, ביקור במקדש עתיק החצוב בתוך קיר ההר, שרידים של ערים עתיקות, גשרים וארמון מלפני אלפיים שנה, עיר צלבנית מלפני 1000 שנה, מכיוון שהמקום קדוש לנוצרים –ישנם המון מטילים וקבוצות מכל העולם, בקיצור חוויה. 
כיף לילדים:  בוודאי, כיף ליהנות בטבע , להתחבר לנחל, לטפס למקדש, לגלות את הארמון העתיק,שמורת טבע נפלאה לילדים. תוך כדאי טיול הסבירו להם על תולדות ההתיישבות על שפת נחל החרמון סוג טיול: טיול קצר, מעגלי בתוך השמורה. 
משך הטיול: כשעה – שעה וחצי בעצלתיים, כולל עצירה להרגעות ומנוחה ליד הנחל למי מתאים: לכולם, למשפחות, לזוגות לחברים וכו' 
חינם \בתשלום: בתשלום, 27 ₪ למבוגר – ממליצה לעשות בכניסה כרטיס מטמון המקנה כניסה שנתית חינם לכל שמורות הטבע בארץ 
שעות ביקור\טיול: מהבוקר עד 16:00 

היכן: 15 דקות נסיעה מקריית שמונה על כביש 99 ,על התפר שבין אצבע הגליל לרמת הגולן.
כיצד מגיעים: פונים ימינה מכביש 90 אחרי קריית שמונה לכביש 99. שהוא כביש גישה להמון טיולים ואטרקציות באצבע הגליל, נוסעים ישר עד שפוגשים שלט ופניה ימינה לבניאס. שימו לב. יש שתי שמורות לנחל החרמון. המלצה - התחילו עם שמורת מעיינות הבניאס ולאחר מכן בקרו בשמורה של מפל הבניאס והשביל התלוי הנפלא מעל הנחל.

שמורת מעיינות החרמון.

 נכון שהגעתם לטיול לאורך נחל זורם ומשגע, אך כמו אין ספור מקומות בארץ ישראל המיוחדת שלנו, זהו מקום היסטורי מיוחד במינו. כאן על שפת הנחל, לאורך אלפי שנים אנשים גרו והתקיימו מהמים הבוקעים מהמעיינות הממוקמים מתחת להר החרמון הזורמים בנחל החרמון. תחנות הקמח הפזורות לאורך הנחל מעידות על עוצמת המים שטחנה את החיטה והשעורה לקמח לאפיית לחם טרי לתושבי האזור. נלך להכיר את השמורה היפה והעשירה בממצאים היסטורים וארכיאולוגים, הישר בכניסה לשמורה מעל נביעת המעין והנחל נבקר ב:

מקדש חצוב בהר, לאל  היווני פאן  - אל המוזיקה והשעשועים

לפני אלפי שנים, היו מקדשים לאלים רבים ומגוונים, לכל אל היו  את הכוחות שלו ואת הפולחן שלו. המקדש שהיה ממוקם כאן, נבנה בזמן שלטון היוונים בארץ לפני כ2300 שנה. המקדש היה שייך  לאל חביב במיוחד- אל פאן, אל המוזיקה והשעשועים...  חצי תיש וחצי בן אדם, חליל הפאן קרוי על שמו, הוא היה חובב נשים \ נימפות ידוע ויש אגדות רבות על אותו אל הולל. מספרים שבמערה שחצובה בהר היה חור באדמה אליו הושלכו הקורבנות הישר אל לב המעיין ששוכן לו מתחת...כמה  אכזרי ומיותר. שימו לב לתרשים השחזור, המראה כיצד היה נראה המקום בימי פארו. טוב שבמאה המאה הרביעית לספירה כאשר הנצרות מגיעה לעולם, מפסיק הפולחן במקדש זה ושאר המקדשים בעולם.

מקדש פאן בשמורת הטבע - מעינות החרמון

מעינות הבניאס מקום קדוש לנוצרים

רב הסיכויים שתראו אוטובוסים רבים בחנית האתר ועשרות קבוצות של אנשים נחמדים מכל רחבי העולם המבקרים בשמורה. בבקשה כבדו את הרגשות והאמונות של המבקרים, חלקם מחזיקים את ספר הברית החדשה - התנ"ך של הנצרות קוראים בו ואף מתפללים.
חייכו אליהם תגידו שלום ו-"Enjoy Israel" שירגישו טוב ויספרו בבית כמה נחמדים הישראלים!
על פי המסורת הנוצרית, ישוע - נביא הנצרות ביקר במעיינות הבניאס. ישו הגיע עם תלמידיו לעיר הרומאית פאניאס שאת חורבותיה נפגוש בטיולינו בשמורה, לפני כ2000 שנה. תלמידו שמעון או בשמו הלטיני פטרוס הכריז עליו כאן שהוא בנו של אלוהים. ישוע נותן לו את מפתחות לשמים ועונה לשמעון : על הצור הזה אני אבנה את קהילתי ושר שאול לא יגברו עליה. מת"י ט"ז 17 – 19. היו רגועים ,בטיול שלנו נבקר גם בשרידי בית כנסת  קדום שפעל בעיר הרומית פאניאס. מאזור המקדש נצא לטייל לאורך הנחל ונבקר בשרידים של
ערים עתיקות הנמצאים בתוך השמורה, שהיו כאן לפני אלפי שנים.

מי נחל החרמון שוצפים בזרימה
צלולים וקרירים- מי נחל החרמון

שלושה טיולים רגליים בשמורת מעיינות החרמון

שני טיולים מעגליים – קלים כ45 דקות לטיול  ומסלול קווי - בן שעה וחצי.

מסלול סגול -  מסלול מעגלי -  לאורך הנחל שמגיע  לארמון אגריפס והעיר הרומאית מלפני 2000 שנה. 
מסלול צהוב - מסלול מעגלי -  לאורך הנחל דרך תחנות הקמח לעיר הצלבנית  מלפני כ 900 שנה. 
מסלול כחול - מסלול קווי  - כשעה וחצי בהליכה נינוחה  לאורך הנחל – מסלול מחבר בין שתי שמורות הטבע.

מסלול המצריך שני רכבים או שחוזרים לחניון במעינות החרמון עם טרמפים.
המרחק בין השמורות הוא כ-10 דקות נסיעה וממש קל להקפיץ רכב בין שמורות החרמון.

מחניון המעיינות יוצא שביל מסודר ומשולט לטיולים בשמורת הטבע

בתחילת הטיול נטייל בשביל קסום ומוצל לצד הנחל, קול פכפוך וזרימת המים יעטף את השקט של הטבע,  נעבור מתחת לגשר רומי מקושט, תחנת כח שהייתה בשימוש עד 1967, טחנת קמח בשם "מטרוף" - הפתוחה לביקור ולידה דוכן חמוד למכירת פיתות דרוזיות. כ-200 מטר אחרי התחנה יש פיצול בשביל - שביל אחד  ממשיך בסימון סגול לעיר הרומית ושביל שני, בסימון צהוב מוביל לעיר הצלבנית. שני המסלולים מסתיימים בחניון המעיינות ממנו התחלנו.

העיר הרומאית פניאס - בשמורת נחל חרמון

שרידי השוק הרומי בשמורת נחל עיון

הנחלים  עמידים מן האבנים, שרידי העיר הרומית מסלול סגול - העיר הרומאית מלפני כ 2000 שנה.
ב-1988 התחילו לחפור ולחשוף את פאר העבר של העיר הרומאית  פניאס. הורדוס ובניו ראו במקום זה נקודה חשובה על המפה , בין דמשק - שבסוריה לים התיכון.
כאן במקום זה ממש, נבנתה עיר גדולה וארמון מלכותי. אתם מוזמנים לשוטט בארמון העתיק שנשמר במצב נפלא, לדמיין את החיים מלפני 2000 שנה.
עם השנים הוסב הארמון לבית מרחץ... ואף התגלה חלל שמשערים היה בית כנסת המקומי מלפני אלפי שנים. 
בהמשך המסלול  נפגוש את שרידי השוק הרומאי ומשם עוד כמה עשרות מטרים ואנחנו בחזרה בחניון למרגלות המעיינות ותחנת המידע.
טיול מומלץ מאד! .
מסלול צהוב – אל העיר הצלבנית מלפני 900 שנה.

להוסיף טקסט

מפל החרמון\בניאס

מסלול כחול - מסלול קווי - ממעיינות הבניאס עד המפל הבניאס. טיול לאורך הנחל – אופציה נפלאה להכיר את נחל חרמון ,ללכת לאורך הזרימה. בסוף המסלול צריך או לחזור בטרמפים או לאלה שמטילים יחד לשים רכב אחד בכל שמורה, כאשר המרחק בינהם הוא פחות מ10 דקות נסיעה.ממש קל! הטיול מתחיל במעיינות לי מקדש פאן וממשיך לאורך הנחל דרך בריכת קצינים שנבנתה על ידי הסורים שהיום היא בריכת לגידול דגים, נראה טוואי עפר מתוחם בגדרות – כאן עבר צינור שהוביל דלק מעירק לצידון (לבנון) והוא קבור מתחת לנחל. נעבור טחנות קמח נטושות, ולאחר כשעה הליכה נינוחה לאורך הנחל  נגיע למצפור מפל הבניאס - מראה מדהים ומשובב לב, מכאן ניכנס לשמורת מפל הבניאס נמשיך ליהנות ממראה הנחל השוצף .נטייל בשמורה כולל את הגשר התלוי ונעפיל למעלה ההר אל עבר החניון שם תחכה לנו מכונית שניה או שנתפוס טרמפים לחניון של המעיינות נחל החרמון, שם נמצאת מכוניותינו. טיול מעולה וכיפי.
מקווה שנהניתם בטיול, בדקו את שמורת נחל חרמון חלק ב' – המשלים של הטיול שלנו בנחל.
שלושה נחלים יצאו לדרך בים - בם - בום זה מקום מצויין להזכיר ששלושה נחלים הזורמים ממש באזור בו אתם מבקרים כעת,  נחל החרמון, נחל דן ונחל שניר, חוברים להם במורד העמק ויוצרים את נהר הירדן היחיד והמיוחד שלנו המספק לכנרת מים. 

מידע שימושי :
אין אישור להיכנס למים בשמורה ,על מנת להרגיש את מי נחל הבניאס אתם מוזמנים בסוף הטיול (לאחר שבקרתם גם בחלק ב' המפל והגשר התלוי).
לנסוע בכיף לשמורת יום נחל הבניאס, שם יש זולות נהדרות לפיקניק וטבילה.
עוד שמורות יום נפלאות יש לנחל שניר\נחל החצבאני, שם ניתן בחינם לעשות פיקניק וליהנות מזרימת הנחל היפה.
(השמורה היא לביקור ,פיקניק, מנגל בלבד ולא ניתן לישון בה). 

לא לפספס ! שתים במחיר אחד - כרטיס כניסה למעיינות מקנה כניסה גם לשמורת מפל הבניאס והגשר התלוי. שימרו על  הניקיון ותיהנו מטע שופע ונקי. - במקום מרכז מידע וחנות מזכרות עם שתיה קלה, גלידות וקפה.

לטיולים נוספים באזור למסעדות באזור. לאטרקציות באזור. לצימרים קסומים באזור.