תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

 גמלא - מקום עתיק ומכושף!

ביקור מרגש בשמורה בה כמה מסלולי טיולים. בשמורה שרידי עיר יהודית עתיקה על צלע הר, תצפית אל עבר נשרים המקננים במצוקים היפים ומפל גמלא הגדול בארץ. 

 כיף בישראל

 העיר גמלא בין הנחלים תלויה באוויר

רמת הגולן

בית הכנסת העתיק של העיר גמלא

בקיצור תיהנו מ: נוף נפלא, שרידי עיר יהודית עתיקה תלויה על צלע הר, תצפית נשרים, מפל גמלא.
כיף לילדים:  הנשרים, המפל, העיר העתיקה – מעולה לילדים. תפסו מקום וספרו להם על גמלא ועברה המיוחד.פעמים ביום יש הדרכות על הנשרים.
סוג טיול: מעגלי, יש כמה מסלולים, מתאים לכל רמה.
למי: לכולם.
חינם\בתשלום: שמורת טבע – בתשלום. ממליצה לעשות כרטיס מטמון של שמורות הטבע. 
מחיר: מבוגר: 29 ש"ח, ילד 15 ש"ח.
משך הסיור: בין שעה לארבע שעות.

איך מגיעים: דרום רמת הגולן. עולים מהכנרת לרמה בכביש 869 עד צומת דליות פונים שמאלה בצומת דליות וימינה לתוך הכביש לשמורה.

waze : שמורת גמלא.

כיף בישראל


מסלולי הטיול בשמורת גמלא

  • שביל מפל גמלא והדולמנים – טיול נהדר לתצפית על המפל הגבוה בישראל 51 מ' בדרך תעברו דרך דולמנים – מבני אבן ששימשו לקבורה לפני אלפי שנים. 1.5 ק"מ, כשעה וחצי, הלוך ושוב, מתאים לילדים.
  • שביל הנשרים – טיול קצר אל עבר תצפית הנשרים, מצפור לעיר העתיקב גמלא, דיר קרוח –שרידי ישוב עתיק.הנשרים של גמלא הוא פרויקט ייחודי ומרגש של הצלת הנשרים שרבים מהם נכחדו בשנים האחרונות. כל הפרטים תקבלו בשמורה, פעמים ביום יש הדרכות.  600 מ', מונגש לנכים, קל , מעגלי , לכולם.
  • המסלול אל גמלא העתיקה – נרד בשביל עתיק אל שרידי העיר העתיקה (הפרטים המלאים על קורותיה בהמשך הכתבה), כ 3 שעות, טיול שחייבים לעשות לפחות פעם בחיים, ירידה ואז חוזרים באותו שביל.

 

כיף בישראל

מסלול הטיול לעיר גמלא

מסלול טיול לעיר גמלא יורד מנקודת התצפית בשביל העתיק אל עבר העיר לאחר מכן חוזרים באותו שביל הפעם בעליה.
20 דקות הלוך וחצי שעה חזור - כשעתים מסלול סה"כ.
מומלץ להשקיע ולהגיע לתוך העיר העתיקה.

 כיף בישראל

 תצפית מרהיבה עד לכנרת

כיף בישראל

השביל היחיד אל העיר העתיקה. להגיע אל גמלא כבימים עברו.

כיף בישראל

 מגדל השמירה בגמלא העתיקה

כיף בישראל

בתי בד של העיר גמלא

כיף בישראל

בית הכנסת של העיר גמלא - מהראשונים בישראל ובעולם כולו

כיף בישראל

 אוהבת לבקר בערים עתיקות יהודיות ברחבי ישראל.

עיר יהודית שלווה ממוקמת בין הר לגיא.

בנקודת התצפית מול החורבות העיר גמלא העתיקה, דימינו את אנשי העיר מלפני כ 2000 שנה, עולים ויורדים ברחוב המדרגות העשוי מאבני בזלת שחורה, מוסקים שמן זית משובח, בכניסה לעיר יושבים זקני העיר נהנים מרוחות הרמה.
דמיינו את הנשים של העיר גמלא מבשלות ארוחת שבת והילדים משחקים מול הנוף.

החיים בגמלא היו טובים. 

בבית הכנסת בין העמודים המפוארים היו מתכנסים לאור עששיות, עטופים בטליתות לבנות, אנשי העיר ללמוד תורה. 
ירושלים הייתה בקשר ישיר עם העיר. שמן הזית של גמלא היה טהור ויכול להיות שהשמן של גמלא היה מגיע לקידוש בבית המקדש בכבודו ובעצמו.
אורחים מקצרין ומשאר הערים ברחבי הגולן והגליל היו מגיעים לגמלא לסחור, לחתן ולקדש יחד את החיים היהודים בישראל. העיר כפי שעינכם רואות ממוקמת במיקום לא שיגרתי. על גבעה צרה בין שני נחלים – נחל גמלא ונחל דליות. שביל אחד בלבד היה לבאים וליוצאים מגמלא שביל המוביל לחומת עיר אדירה ועובר בתעלה עמוקה. העיר היתה מבוצרת, בלתי נגישה לפורעים, מוקפת חומה ובטוחה בעצמה.

החורבן הגדול של גמלא

 לפני כ 2000 שנה, היהודים ברחבי ישראל מורדים ברומאים, יוצאים נגד כנגד כל הסיכויים מול אימפריה צבאית בין לאומית. תוצאות המרד הגדול היו חורבן ופורענות בעם היהודי, כולל חורבן ירושלים ובית המקדש בתוכה. עמנו נהרג ברחבי הארץ. בעיר גמלא, כל 9000 תושביה נהרגו. 4000 תושבי העיר ועוד כ 5000 נוספים אשר ביקשו בה הגנה, מי בחרב ומי שקפץ עם ילדיו אל מותו בואדי.

המלחמה וחורבנה של  העיר  גמלא נכתבה בפרוטרוט בספר ידוע בשם "ספר "מלחמות היהודים" – הספר נכתב לפני כ2000 שנה על ידי מפקד הצבא היהודי בגליל בעת המרד בשם "יוסף בן מתתיהו”. כשראה יוסף שאנו מפסידים בקרבות הוא מחליט לעבור צד לחיל הרומאי בכך הציל את חייו. הרומאים מטילים עליו משימה לכתוב את מהלך המרד, המלחמה ותוצאותיה. על כך אנו מודים לו. ברשותינו ספר מחקר, המתאר בפרוטרוט את מהלך המלחמה הקשה.עם הזמן שמו של יוסף בן מתתיהו שונה ליוספוס פלביאוס.)

בתוך הספר " מלחמות היהודים" :

"והרומאים כבשו את כל מבצרי הגליל.. וגם העיר גמלא אשר לים כנרת... מרדה עוד ברומאים... כי יושביה בטחו במשגב עירם אשר היתה חזקה אף מיודפת" 

מדוע מרדו היהודים?

 היהודים פתחו במרד של כבוד ואמונה. כבודו של אלוקים מוטל על הכף ועימו העיר הקדושה , העיר של השם – ירושלים.האמפיה לוחצת על היהודים לשנות את מסורתם, להקריב קורבן לקיסר, לחול את בית המקדש, היהודים לא מוכנים לבטל או להתפשר על אמונתם, מסורתם, על האמת המוחלטת בה הן מאמינים ולעבוד פסלים, צלמים וקיסרים.

קורות המרד

הלגיון הרומי מגיע בצבא ענק ומסודר לגמלא לאחר שחרב ושרף את העיר יודפת והכניע את הגליל. בדרך ערים כמו גוש חלב וציפורי נכנעות לפניו. מפקד כוחות היהודים בגליל יוסף בן מתתיהו עובר צד ובשלב זה של המלחמה הוא מלווה את לגיונות ( חטיבות ) הצבא הרומי. 

הקרב הגדול ביותר עדין לפניהם – כיבוש העיר ירושלים.

 אנשי העיר גמלא מחליטים למרוד ולא להכנע כנגד הרומאים, בשלב זה העיר נמצאת לאחר שבעה חודשי מצור מידי המלך הישראלי מטעם הרומאים אגריפס. העיר עמדה במצור אך אנשיה מותשים. הם רואים את עצמם כמגיני ירושלים מתוך מחשבה שאם יעקבו את הצבא הרומאי ירושלים תינצל. נמצאו במקום מטבעות עליהם מוטבע: "לגאולת ירושלים הקדושה".

הרומאים מגיעים אל מול גמלא ומתחילים למלא את הואדי בסוללת עפר, לזרוק אליה בליסטראות, כדורי אבן גדולים על מנת להבקיע את החומה המבוצרת. 
מעל ל2000 בליסטראות, כדורי אבן נמצאו בחפירות הארכאולוגיות ברחבי גמלא ובבית הכנסת.

 התקפה ראשונה

בהתקפה הראשונה בהם הצליחו הרומאים להבקיע את חומת העיר, הם מסתערים על הבתים, דוחפים את תושבי גמלא לראש הגבעה. בשיא התלהבותם הם טיפסו על גגות בתי העיר שהיו עשויים קורות עץ ובוץ. מעומס המשקל של עשרות הלוחמים הרומאים גגות הבתים קורסים על החיילים הרומאים ורבים מהם נפגעים אנושות.
אנשי גמלא ראו כי הצבא הרומאי נפגע באופן מפתיע, הם תוקפים אותם מצליחים להדוף אותם ולגרום לאבדות רבות וקשות. מסופר בסיפור הקרב כי לאחר הקרב בגמלא נפלה רוחו של הצבא הרומאי כי לא היה מורגל למפלה קשה שכזאת אספסינוס מפקד הצבא הרומאי מעודד את רוחם בנאום רגשני.

התקפה שניה וסופית. 

עובר חודש נוסף ב23 לחודש אלול ב67 לספירה, באישון לילה באים שלושה רומאים שמצליחים לפרק שלוש אבנים מהמגדל השמירה העצום ולמוטט אותו. כעת החיילים הרומאים מתקיפים במלוא כוחם והעיר נכבשת, נשרפת כל תושביה נהרגים מי בחרב ומי באקט של יאוש והתאבדות.

שקיעתה והעלמותה של העיר גמלא

 שקיעתה של העיר גמלא נמשכה כ 2000 שנה. העיר החרבה ננטשה לאחר הקרב.

הצבא הרומאי אסף את כליו ופנה לעבר הקרב הגדול מכולם על העיר ירושלים. לאורך מאות שנים העיר כוסתה בעפר, אדמה ונעלמה כליל.

 מציאתה של גמלא

 ב1967 עם כיבוש רמת הגולן מידי הסורים הגיעו הארכיאולוגים לרמת הגולן וחיפשו את הישוב היהודי המשגשג שהיה קיים ברמה לפני המרד הגדול. היה זה יצחקי גל לאתר את גמלא במקום הנ"ל. הוא רואה את הגבעה המשוננת עם הנחלים משני צידיה הוא מזמין את גוטמן הארכיאולוג לבדוק את האזור והממצאים מראים כי בינגו. אכן זוהיא גמלא, העיר הנחרבה במלחמה גדולה נמצאה לאחר 2000 שנים מתחת לאדמה.

 

ממצאים ארכיאולוגים

 הריכוז הגדול ביותר של אבני בליסטראות – סוג של מנוף שמעיף אבנים עגולות לביקע חומות נמצאה ליד אזור החומה הפרוצה, דרכה משערעם התפרצו החילים הרומאים לעיר.
בעת פריצת דרך השירות היורדת לאתר, נחשף בחתך הדרך מצבור גדול של כ-200 אבני בליסטרה כ-300 מ' מן החומה. למרות היותו גלוי לעין, הבחנו בו רק כעבור כשנתיים! ייתכן שמצבור זה היה צמוד לעמדת בליסטרה, אך ייתכן גם שהיה זה מקום ייצורם מאבני הבזלת המקומיות.

 רמת הגולן

בית הכנסת של גמלא העתיקה

בית הכנסת בגמלא הוא בית הכנסת הקדום ביותר בישראל ובעולם. הוא הוקם בזמן שבית המקדש היה קיים בירושלים. למרות שהפולחן היה מרוכז בירושלים, בבתי הכנסת היו מתכנסים, מתעטפים בקדושה, לומדים תורה, משבחים ואומרים תודה.

אתם מוזמנים לפלל את תפילת שמע. לתת רגע לנשמה.
קישור לתפילת שמע.

טיילו בשבילים, הרגישו את המקום, ראו את הנופים.
אני אוהבת לטייל בערים ומקומות עתיקים ברחבי ישראל. אני מרגישה את הקשר הישיר ביני לבין אותם אנשים, יהודים, אבות אבותינו שחיו כאן.

לחיי העם היהודי - שימשיך לשגשג ולפרוח.

בתי העיר העתיקה גמלא

כיף בישראל

מקום פריצת העיר גמלא על ידי הרומאים

 שמורת גמלא – עולם של חוויות ברמת הגולן.