תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 


   בית הכנסת העתיק בית אלפא - חוויה מיוחדת

כאן היכן שאתם עומדים היה כפר יהודי לפני 1500 שנה. תושביו היו מעבדים את השדות, מתפללים וקוראים בתנ"ך, מתכנסים בבית הכנסת היפה לחגוג ולחיות חיי קהילה יהודיים. לא רחוק מכאן הייתה העיר הגדולה בתי שאן, בה מקדשים לאלים רבים ומסורות שונות מאד מחיי הקהילה היהודית הקטנה.לכן מרגש אותי להיות במקומות יהודים עתיקים היכן שנשמרה מסורת של אבות אבותינו כמעט כנגד כל הסיכויים,דת ומסורת בה מילות חוכמה, מילים של אהבה לחיים וכבוד בין אדם לחברו. כאן בבית הכנסת יש לכם את הכבוד לבקר בחוליה אחת מיני רבות ששמרה על הגחלת של העם היהודי

בית הכנסת העתיק בבית אלפא 

בקיצור, בטיול תיהנו מ: אווירה מיוחדת, ביקור בבית כנסת עתיק, פסיפס נהדר, סרט קצר  ומיצג אור קולי מיוחד שנמשך כ- 15 דקות בשפות עברית, אנגלית, גרמנית, ספרדית ורוסית.

כיף לילדים: בוודאי, חשוב להסביר את הקשר של העם שלנו  לארץ ישראל, לילדים במקומות יהודיים עתיקים. זאת הדרך לחבר בין העבר להווה ולעתידינו בארץ שלנו.

משך הטיול: כחצי שעה – 40 דקות כולל סרטון.

למי מתאים: לכולם

חינם \בתשלום: בתשלום. מבוגר 22 ₪ , ילד  10 ₪ , ממליצה לעשות כרטיס מטמון זוגי או משפחתי לכל שמורות הטבע בארץ – בכניסה לבית הכנסת.

שעות ביקור\טיול: קיץ 8:00- 17:00, חורף 8:00- 16:00

היכן: בתוך קיבוץ חפציבה. על כביש 669 בין צומת השיטה לבית שאן. 

כ- 10 דקות מערבית מבית שאן.קו 412 מבית שאן לעפולה -פרטים במודיעין אגד.

המקום מותאם לנכים ולמוגבלים בתנועה.

מקום מיוחד

כבוד לדת היהודית

יש לי כבוד רב לדת שלנו, מעבר לטקסים ולחגים, אני מעריצה את מהותה. זאת הדת הראשונה בעולם ששמה את קדושת החים בראש כל חוקיה. אל תרצח, אל תהרוג, אל תגנוב,אל תחמוד, כבד את אביך ואימך על מנת שיאריכון ימים. אני ואתם מי שאנחנו היום , עם טוב לב  – בגלל ההבנה של החיים של אבות אבותינו מייסדי הדת לפני כ3500 שנה. ביקור בבתי כנסת עתיקים ברחבי הארץ היא חוויה שמעמיקה את ההבנה של ההיסטוריה והקשר שלנו לארץ ישראל. בית הכנסת בית אלפא הוא אחד מעשרות בתי כנסת שהיו מרכז חיי הקהילה ומאד מרגש לבקר בו.

דמיינו

דמיינו את האנשים והנשים מגיעים עם הילדים לתפילת שישי ושבת. לחתונות לבר המצווה, לחגוג בריתות לתינוקות החדשים ואף את ההלוויות. מעגל החיים היהודי היה מתרחש בבית הזה ואתם מוזמנים לעלות אליו לרגל, לשאת תפילה ולחגוג את הקשר בין עברינו להווה לעתידינו בארץ ישראל שלנו. 

 בית הכנסת העתיק בית אלפא

גילוי בית הכנסת העתיק – איזו התרגשות

 תארו לעצמכם את הסיטואציה, חבורה של גברים צעירים, תחת השמש החמה של עמק בית שאן, מגיעים לעמק על מנת ליישב את ישראל. השנה היא 1928. הבריטים שולטים בארץ. החברה מקיבוץ חפציבה עמלים על הנחת צינור מים לקיבוץ, הם חופרים באדמה ולפתע מגלים עמודי אבן, כלי פולחן, קטעי פסיפס. תארו לעצמכם את ההתרגשות שאחזה בהם. כל אנשי הקיבוץ רצו ישר לראות את הגילוי. תוך כמה חודשים הגיעו צוותי ארכיאולוגים ברשות א.ל. סוקניק. ובית הכנסת התגלה במלוא הדרו.

מבנה בית הכנסת העתיק

 המבנה המקורי כלל אולם מלבני, שני מעברים, רחבת כניסה, חצר ,פרוזדור וחדר נוסף. בקיר הדרומי ממוקמת גומחה שהייתה עבור ארון הקודש.מתחת לארון הקודש מצאו החוקרים בור קטן מכוסה בלוחות אבן בו הייתה הגניזה של כתבי הקודש של בית הכנסת. כל שטח בית הכנסת היה מכוסה בעבודת אומנות מפסיפס. בסרטון ובמיצג האור קולי יסבירו לכם בפירוט על מבנה וחלקי הפסיפס. שימו לב לחלק של סיפור אברהם ועקדת יצחק היפה.

  מה קרה לבית הכנסת

בית הכנסת כנראה נהרס וניטש בעקבות רעידת האדמה הגדולה שחרבה את עמק בית שאן לפני כ1300 שנה. רעידת האדמה גם חרבה את העיר בית שאן הסמוכה ועוד עשרות ישובים קדומים שהיו באזור. כך ישב לו מאות שנים מתחת לאדמה וחיכה לחזור להיות מוקד תפילה וביקור לעם היהודי שחזר לאדמת אבות אבותיו.

מפת בתי הכנסת בגליל וברמת הגולן

מפת בתי הכנסת העתיקים בגליל לפי כ1500 שנה, עשרות רבים של בתי תפילה יהודית, צולמה ביציאה אתר רשות הטבע - בית הכנסת בית אלפא

תפילה בבית הכנסת בית אלפא

 כמובן זאת המלצה אך אם תרצו לשאת תפילה בבית הכנסת העתיק. אני מצרפת טקסט לתפילת שמע. כל תפילה אחרת או  אמירת תודה תתקבל בברכה. אך יש משהוא מיוחד בתפילה העתיקה והמרגשת הזאת.

שְמַע, יִשְׂרָאֵל:  ה' אֱלוהֵינוּ, ה' אֶחָד.

 וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאדֶךָ.  וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטוטָפת, בֵּין עֵינֶיךָ.

וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.וְהָיָה, אִם שָׁמעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍תַי, אֲשֶׁר אָנכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל לְבַבְכֶם, וּבְכָל נַפְשְׁכֶם.  וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירושְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ, לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ. 

 הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלוהִים אֲחֵרִים, וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם, לָהֶם.  וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם, וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלא יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה, לא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה, מֵעַל הָאָרֶץ הַטּובָה, אֲשֶׁר ה', נותֵן לָכֶם. 

וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה, עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם; וּקְשַׁרְתֶּם אתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם, וְהָיוּ לְטוֹטָפות בֵּין עֵינֵיכֶם. וְלִמַּדְתֶּם אתָם אֶת בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. 

וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם, עַל הָאָרֶץ. וַיּאמֶר ה', אֶל משֶׁה לֵּאמר.  דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם, לְדורתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף, פְּתִיל תְּכֵלֶת.  וְהָיָה לָכֶם, לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אותוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו‍ות ה', וַעֲשִׂיתֶם אתָם; וְלא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר אַתֶּם זנִים, אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְו‍ותָי; וִהְיִיתֶם קְדשִׁים, לֵאלהֵיכֶם. אֲנִי ה' אֱלהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם, לֵאלהִים: אֲנִי, ה' אֱלהֵיכֶם. 

התפילה הזאת היא בסיס התפילות שלנו. היא שהגנה עלינו והסבירה באופן מפורש לא ללכת אחרי מסורות ואמונות אשר לקויות רוחנית. ה' מבטיח שבעד התעלות רוחנית ומסירות לחיים המבוססים על טוב לב הוא ידאג לכל צרכי האדם. אני מאמינה בזה.

חשוב לי להדגיש.

נכון שהפסיפס יפה ומכובד, אך אני ממליצה לכם שהמשמעות שלכם בביקור בבית הכנסת בית אלפא תהיי יותר רוחנית מאשר חזותית. מצאו לכם פינה , התפללו, צרו קשר ישיר בינינו – העם הישראלי המודרני היושב בציון לבין הנשמות שהיו מתפללים וחיים כאן. מי יודע אולי אחד מהם הוא באמת סבא או סבתא רבה שלכם...

מידע שימושי:

טיולים  נוספים מומלצים באזור: הגן הבוטאני בחפציבה, גן גורו, סחנה, פארק המעינות, בית שאן העתיקה, מעיין חרוד, גני חוגה , הר הגלבוע, נחל הקיבוצים, קניון הבזלת, מבצר כוכב הירדן , עין מודע.