תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

המוחרקה - בקצה ההר מנזר לכבוד אליהו הנביא
ותצפית נוף נפלאה

 על אחת מפסגות הגבוהות של הכרמל – קרן הכרמל – ממוקם מנזר שליו ושקט. 
אתם מוזמנים לבקר להתחבר לאליהו הנביא ופועלו. במקום תצפית נהדרת של כל מרחבי צפון הארץ. מקום קסום.

ממש בקצרה: מנזר של כבוד ואהבה לאליהו הנביא שעל פי המסורת ניצח כאן את נביאי הבעל במבחן האש, גן קטן למנוחה ורוגע, תצפית מהממת ביופייה מגג המנזר.
כיף לילדים: מקום מצוין לספר להם על אליהו הנביא והנס שהתרחש על הר הכרמל לפני כ 3000 שנה, התצפית מגג המנזר – מושלם!
כמה זמן: כחצי שעה עם טיול קצר לנוף מחוף למבצר.
בתשלום: 3 ש"ח למבקר.
שעות פתיחה: 9:00 – 16:30
מידע חשוב: בבקשה שימרו על השקט והצניעות. זהו מקום לתפילה וחיבור לבורא עולם עבור תיירים רבים שמגיעים לבקר במקום. חייכו אליהם וברכו אותם בשלום.

כיצד מגיעים - למוחרקה מגיעים מכביש ואדי מילח (מס' 70( בצומת אליקים פונים צפונה (כביש מס' 672) לאחר עליה של פיתולים נגיע לדלית אל כרמל, בכיכר השלישית נפנה ימינה בעקבות שלט חום למנזר המוחרקה ל2.5 קמ של דרך יפה בלב החורש עד לחניה של המוחרקה.

Waze : מוחרקה

המוחרקה – מקום קדוש לשלושת הדתות

מנזר המוחרקה ממוקם לו בקצה ההר מול נוף נהדר. במקום גרים כמה נזירים נחמדים. המנזר בנוי מהמאה ה18 סביבו גן עם ספסלי ישיבה, מסלול טיול קצר אל הנוף יוצא מהחנייה.

כל הפרטים באתר כיף בישראל

תצפית נפלאה למרחבי הצפון מגג המנזר

הגישה אל גג המנזר היא דרך חנות מזכרות קטנה שמפעילים הנזירים. בכניסה לחנות שלושה תבליטים המתארים את מאבקו של אליהו בנביאי הבעל. הגג עצמו רחב ידיים; שושנת רוחות גדולה מצוירת על רצפתו, והשמות בה מופיעים באנגלית ובעברית.
מהמקום נגלה נוף עוצר נשימה. במזרח נראים הגלבוע, גבעת המורה, הר תבור והרי ירדן; בצד דרום נראה המשכו של רכס הכרמל וחוף הים התיכון; ולכיוון צפון ניתן להבחין בגליל ובחרמון את הים במערב. תצפית נפלאה של ארץ יפה.

כל הפרטים באתר כיף בישראל

לכבודו של אליהו הנביא

אליהו הנביא הוא אחד מהנביאים המוערכים ביותר מראשית ימי בני ישראל. הוא נביא מיוחד. אדם בודד, גדול גוף, נפשו סוערת. מסור באהבה לקשר המיוחד שלו עם בורא עולם. אני מעריכה אנשים שכאלה. הוא פעל בתקופה בה דת ישראל והאמונה באל אחד עמדו כנגד אתגרים רבים, נאבקות מול אמונות ופולחנים של צלמים ואלילים.אליהו הוא שליח של ה' בתקופה סוערת.עומד מאחורי האמת של ה' אחד טוב ומיטיב ונותן את נשמתו להגן ולהחזיר את העם בתשובה.

מבחן אלוהי - השרפה על הר הכרמל

על פי המסורת, במקום זה התרחש עימות מפורסם בין אליהוא הנביא כשליחו של האל לבין 450 "נביאי בעל" המייצגים פולחן באלילים ופסלים. כאשר בעימות הנ"ל נבחן כוח האלוהות מול נביאי הבעל שמפסידים כישלון צורב כנגדו וכגמול נרצחים\עוברים מן העולם.

שליחותו של אליהו הנביא

אליהו נמצא בתקופה קשה וכואבת לעם ישראל. מדובר על לפני כ 3000 שנה. 922 לפני הספירה. הממלכה הגדולה של דוד ושלמה התפלגה לפני כ 80 שנה. שבטי ישראל הצפוניים חשופים לאמונות ודתות פגניות והזמן הוא זמן בצורת קשה בארץ ישראל. בשנה השלישית לבצורת עליה הכריז אליהו במלכים א’ פרק י”ז. אליהו עולה לדבר עם אחאב מלך ישראל בכדי לבשר לו על קץ הבצורת. בזמן זה אחאב ועובדיהו עוזרו יוצאים לחפש חציר לבהמות. אליהו פוגש את אחאב, אחאב נוהג באליהו כבוד בסברו כי לנביא כוחות מיוחדים אך מאשים אותו כי הוא הביא בצורת ופגע בישראל, אליהו מצידו משיב וטוען כי הבצורת נגרמה בגלל אחאב שהלך אחרי אלים זרים. הוא דורש שיפסיק את העבודה הזרה בישראל!

מבחן האש

על מנת להוכיח את גדולתו של ה' על פני כל האלילים והפסלים והאמונות בעולם, אליהו שם את אלוהיו למבחן מול אלוהי הבעל. הוא יחיד והם רבים.
אליהוא מוכיח את עם ישראל עם המשפט מפורסם.

"וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל-כָּל-הָעָם, וַיֹּאמֶר עַד-מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל-שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים--אִם-יְהוָה הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו, וְאִם-הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו; וְלֹא-עָנוּ הָעָם אֹתוֹ, דָּבָר.כב וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ, אֶל-הָעָם, אֲנִי נוֹתַרְתִּי נָבִיא לַיהוָה, לְבַדִּי; וּנְבִיאֵי הַבַּעַל, אַרְבַּע-מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים אִישׁ”

כל עובדי הבעל מתכנסים בהר הכרמל ומול כולם עומד אליהו שמציע את מבחן האש.
הכנת שני מזבחים לאלים עליהם פרים – כל אחד יקרא לאלוהיו. אצל מי שתידלק האש הוא המנצח.

הר הכרמל בימים ההם הוא - מקום פולחן מרכזי של הבעל, הם מקריבים ראשונים, הם בוחרים את הפר והוא מניח להם לקרוא לאלוהיהם מהבוקר עד אחר-הצהריים. כאשר היה ברור כי נביאי הבעל נכשלו ושום אש לא תרד מהשמים הוא מאגד את העם סביב מזבח ה’ ההרוס, מתקנו, מניח עליו את הפר ושנים-עשר אבנים כמספר השבטים. הוא מבקש כי יצקו פעמים ושלוש ארבע כדי מים (בזמן בצורת) על העצים בכדי להעצים את הנס.
אליהו מתפלל לאלוהיו ומבקש ממנו להופיע במלוא הדרו.

נס גדול היה פה

ה’ נענה לתפילת אליהו ומוריד אש שאוכלת את הפר, האבנים ואפילו המים ובכך משתכנע העם.
 
וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה, וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר, יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי-אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ; ובדבריך (וּבִדְבָרְךָ) עָשִׂיתִי, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה.  לז עֲנֵנִי יְהוָה, עֲנֵנִי, וְיֵדְעוּ הָעָם הַזֶּה, כִּי-אַתָּה יְהוָה הָאֱלֹהִים; וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת-לִבָּם, אֲחֹרַנִּית.  לח וַתִּפֹּל אֵשׁ-יְהוָה, וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים, וְאֶת-הָאֲבָנִים, וְאֶת-הֶעָפָר; וְאֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּתְּעָלָה, לִחֵכָה.  לט וַיַּרְא, כָּל-הָעָם, וַיִּפְּלוּ, עַל-פְּנֵיהֶם; וַיֹּאמְרוּ--יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים, יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים
מלכים א פרק י"ח.

אלוהים מראה את גדולתו, הבצורת נפסקת והעם הסורר חוזר בו לתקופת מה ללכת אחרי אלוהויות אחרות שהיו נפוצות בזמן ההוא. אליהו הוא המתקן הגדול ומפסיק הבצורת הרוחנית והגשמית של עמו ישראל.

כבוד לאליהו הנביא במסורת היהודית

- "אליהו הנביא זכור לטוב" – משפט שאומרים 130 פעמים בקידוש.
- "הכיסא של אליהו" הנביא עליו מתבצעת הברית מילה.
אליהו הנביא האשים את העם שעזב את בריתו עם ה'. על כן מזמינים אותו בטקס הברית להיות נוכח בכל טקסי ברית המילה על מנת להראות לו שחזקה הברית והאמונה בין בורא עולם לעמו ישראל.
- יש המקבילים את שליחותו למשה רבינו על ששניהם גאלו את עם ישראל בשליחות.
אגדות רבות קשורות לאליהו והוא מהמכובדים, המבורכים והאהובים במסורת היהודית

 

מוחרקה
הקשר של הנצרות לאליהו הנביא.

בשנת 1867 נבנה מנזר על ידי נזירים כרמליתים שהגיעו מאירופה. אצל הכרמליסטים אליהו הוא מודל לחיקוי, לנזירות, לקנאות דתית ולמסירות טוטלית לאל, תכונות שבאו לידי ביטוי בין היתר במלחמתו בנביאי הבעל והוא מוביל את אמונתם יחד עם יהושע ויוחנן.
למנזר מגיעים עשרות אוטובוסים עם תיירים מרחבי העולם הנוצרי, הם מתפללים כאן לכבודו של אליהוא ובורא עולם.


המוחרקה – מקום מיוחד בקרן הכרמל. שווה ביקור.