תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

טיול בכפר העתיק פקיעין

בקיצור, בטיול תיהנו מ: טיול \ ביקור בכפר ציורי גלילי עם סיפור מיוחד. ביקור במערת הרשב"י בה נכתב ספר הזוהר, מרכז המבקרים של משפחת זינאתי היהודית, מעיין הכפר ומסעדות דרוזיות טעימות, אוירה נעימה ושלווה.
כיף לילדים:  בוודאי, להכיר את ההיסטוריה של העם היהודי בגליל. לטייל בגרעין העתיק של הכפר, לראות פירות על העצים, ליהנות מהאווירה הנעימה, מהמערה הקדושה, מבית המבקרים של זינאתי. 
סוג טיול: קל, טיול\ביקור קצר ונעים בכפר גלילי.
משך הטיול: כשעתיים כולל מרכז המבקרים של זינאתי, ארוחה קלה וביקור בחנויות הקוסמטיקה.
למי מתאים: לכולם, למשפחות, לזוגות לחברים וכו'
חינם \בתשלום: חינם חוץ מתשלום סמלי במרכז מבקרים זינאתי, מקום שחשוב ונעים לתמוך בפועלו. 
שעות ביקור\טיול: שעות היום.

היכן: הכפר פקיעין ממוקם כ10 דקות נסיעה ממעלות. נוסעים על כביש נהריה מעלות מספר 85, פונים ימינה לכביש 864 ונוסעים ישר חולפים על פני הפניה לפקיעין החדשה, וממשיכים עד הכניסה לכפר פקיעין מגיעים לפיצול בכביש בו חנויות לקוסמטיקה, מרכז מידע ומסעדות. ממשיכים ישר בעליה עד שנראה שלט למערת הרשב"י. לצידו תראו מדרגות מהם מתחיל הטיול שלנו, נרד במדרגות למערה ולמעיין הכפר. ( מפה בתחתית המאמר).

מראה הציורי של הכפר פקיעין

הכפר פקיעיןפקיעין - חברות,שכנות,תפילות

פקיעין מרגשת

בכפר אווירה של רוגע ושלווה לצד המעיין וסמטאות האבן המסותתות.
על פי המסורת נכתב בפקיעין, במערה הממוקמת מעל המעיין, לפני כ2000 שנה, ספר הזוהר - ספר חכמה ואהבה, מהמפורסמים והחשובים בעולם היהודי -  על ידי רבי שמעון בר יוחאי ובנו והמקום הוא מקום קדוש אליו באים להתפלל ולהדליק נר.
בואו לגלות את השורשים שלנו בכפר פקיעין, כפר מיוחד בו גרים יחד אנשים  מארבע דתות  - דרוזים, יהודים, מוסלמים ונוצרים בשלום וכבוד הדדי.

סמטאות ציוריות בכפר פיעין

הישוב היהודי בגליל 

ברחבי הגליל פזורים עשרות שרידים של בתי כנסת עתיקים מלפני אלפי ומאות שנים. בתי הכנסת היו מרכז חיי הקהילה בכפרים ובערים העתיקות. עדות לחיים יהודים פוריים באזורים אלו. הכפר פקיעין בימינו בנוי על יסודות כפר יהודי מלפני יותר מ2000 שנה. בכפר ישנה משפחה  - משפחת זינאתי - ששורשיה מגיעים עד לימי בית המקדש בירושלים והם מעולם לא גלו והתפזרו.
בימינו האישה מרגלית זינאתי היא הנצר האחרון לשושלת משפחת זינאתי בפקיעין וכולם חושבים על העתיד... למרגלית בת ה86 תובנות וחכמה של אישה המחוברת לאדמה, מכירה את שורשיה ואת חשיבותם הלאומית. למרגלית  חבר שחקן בשם אוריאל וביחד רקמו הצגה בשם פיסות של פקיעין.
הם פתחו מרכז מבקרים נעים ליד בית הכנסת העתיק עם תאטרון קטן בו מוצג סרט קצר על פקיעין וסיפור הקהילה היהודית וכולם מוזמנים לבוא בברכה ולבקר. את ההצגה בכיכובה של מרגלית זינאתי ואוריאל - ניתן להזמין לקבוצות. 

הטיול בפקיעין

כיף להיכנס לכפר גלילי קטן וצנוע. פקיעין הוא כפר עם הפנים לתיירות ועשרות אנשים מטילים בסמטאות המסותתות אבן מידי יום ויומו ועם זאת השקט והאינטימיות נשמרת בו.


תחנה ראשונה: שרידי המערה של הרשב"י.

אני ממליצה להחנות בכביש העליון ממנו יש שלט מסודר המפנה אל שער עם מדרגות שלוקחות אותנו היישר למערה של הרשב"י.

שרידי מערת הרשב"י , בה על פי המסורת נכתב ספר הזוהר

 מערת אידרא רבא

הרשב"י  ברח מן הרומאים לפני כ2000 שנה, הגיע למעיין של פקיעין והתחבא במערה שבפתחה עץ חרוב ממינו ניזון. בימים אלו  הייתה המערה גדולה יותר, לפני כ100 שנה  קרסה תקרת המערה ונשאר ממנה רק פתח צר, מתחם המערה מאד מרגש. אווירת קדושה שמי שמגיע למקום מרגיש בה מיד. אתם מוזמנים : להדליק נר, לשאת תפילה. הכי חשוב היא כוונת התפילה ולא המילים. על פי המסורת כאן נהגה ספר הזוהר על ידי הרשב"י ובנו. (חשוב לציין שישנה מערה נוספת המיוחסת לכתיבת ספר הזוהר , ליד צפת, גם בה אני ממליצה לבקר לטיול למערת האידרא רבה ליד צפת  לחץ כאן).

ספר הזוהר

ספר חכמה יהודית הנסתר והמפורסם בעולם.
נאמר שמי שקורא ולומד בספר הזוהר, מקרב את גאולת ישראל ברחמים, זוכה לטהר את נשמתו, מרחיק עצמו מרע ולשון הרע, ינצל מתאוות ומידות רעות, יהיה בכוחו לעשות ניסים של טוב בעולם, יזכה לחזות בנועם ה', ליבו יהפך ללב מאיר ואוהב, יקבל שפע רב בכל העולמות ועוד סגולות רבות. אמן.

שרידי המערה שקרסה לפני כ 100 שנה

תפילה לפני המערה

אני מצרפת את התפילה לשלום המדינה, שלום ישראל. שכולה אור אחדות ואהבה.

אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ, וּפְרֹשׁ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ. חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ, וְהַנְחִילֵם אֱלֹהֵינוּ יְשׁוּעָה וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם, וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ. וְאֶת אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל פְּקָד-נָא בְּכָל אַרְצוֹת פְּזוּרֵיהֶם, וְתוֹלִיכֵם מְהֵרָה קוֹמְמִיּוּת לְצִיּוֹן עִירֶךָ וְלִירוּשָׁלַיִם מִשְׁכַּן שְׁמֶךָ, כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת משֶׁה עַבְדֶּךְ: "אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמַיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ" (דברים ל,ד-ה). וְיַחֵד לְבָבֵנוּ לְאַהֲבָה וּלְיִרְאָה אֶת שְׁמֶךָ, וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל דִּבְרֵי תּוֹרָתֶךָ. וּשְׁלַח לָנוּ מְהֵרָה בֶּן דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ, לִפְדּות מְחַכֵּי קֵץ יְשׁוּעָתֶךָ. הוֹפַע בַּהֲדַר גְּאוֹן עֻזֶּךָ עַל כָּל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל אַרְצֶךָ, וְיֹאמַר כֹּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ: "ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ, וּמַלְכוּתו בַּכּל מָשָׁלָה". אָמֵן סֶלָה. 

את התפילה גם נשים וגם גברים מוזמנים לפלל יחדיו.


תחנה שניה:  מעיין הכפר

ממתחם המערה של הרשב"י ובנו אלעזר נרד במדרגות אל מרכז הכפר, נתחבר לאווירה ולתושבים. אתם מוזמנים לשבת במסעדה ליד המעין לשתות קפה בשלווה הגלילית. מכאן נמשיך לשכונה היהודית בה בית הכנסת העתיק ובית המבקרים של זינאתי.

מעיין מים חיים בלב הכפר פקיעין

אירוח דרוזי משובח בפקיעין


תחנה שלישית:  בתי התפילה של פקיעין.

נלך כ 150 מ' בעקבות השילוט הברור בסמטאות אל בית הכנסת, נחלוף על פני בית התפילה הדרוזי – החילווה, לא הרחק משם יש כנסיה ומסגד. מרגש ויפה בעיני  שבני אדם  מתפללים אחד ליד השני, בשפות שונות, מסורות שונות אך באותה כוונה ולאותו כיוון – כלפי מעלה...

אבנים ונשמה עתיקה בבית הכנסת בפקיעין

בית הכנסת העתיק בפקיעין

ברוכים הבאים לבית הכנסת העתיק בפקיעין, אווירה של אהבה מטובלת בקדושה שורה על המקום.
את המפתחות לבית הכנסת תמצאו במרכז המבקרים הממוקם מולו, בקשו שיפתחו לכם את השער, כנסו לחצר בית הכנסת קחו נשימה מתחת לעץ התות עתיק, הרגישו את המקום.  בית תפילה הוא מקום להתרוממות הנשמה.   אתם מוזמנים להתפלל את התפילה הראשית של עם היהודי. תפילת שמע. ואת תפילת ההודיה לצמיחה רוחנית אישית. בית הכנסת שאנו מבקרים בו נבנה ב1873 על בית כנסת קדום יותר. בפקיעין קימת תפילה יהודית מעל ל2000 שנה והיא חלק מחוט השני של העם היהודי בארץ ישראל. בתוך בית הכנסת שתי אבנים עתיקות, אומרים שהן אולי מבית המקדש בירושלים בכבודו ובעצמו או מאחד מבתי הכנסת הקדומים באזור. בכל מקרה האבנים עתיקות, יפות ומוסיפות אור לבית כנסת בימינו בפקיעין. איש יקר בשם יצחק בן צבי שהיה נשיא ישראל תרם לשימור ושיפוץ המבנה, עץ התות העתיק מברך לשלום את אורחי ומבקרי פקיעין והגליל העליון.

יהודי הגליל  

פקיעין הוא כפר אחד מיני רבים המיושב על שרידי כפרים יהודיים מלפני כ2000 שנה ויותר. בזמנים האלו הגליל היה מרכז החיים של היהודים בארץ. ברחבי הגליל והגולן פזורים שרידים של יותר מ180 בתי כנסת עתיקים. כאן ישבו, למדו, חגגו אבות אבותינו את אמונתם ואורח חיים יהדי. מסורת רוחנית, קהילתית מפוארת  המבוססת על עבודת אדמה ועזרה הדדית.

בית המבקרים של משפחת זינאתי 

בואו לפקיעין והכירו את מרגלית זינאתי, אישה בת מעל לשמונים שנה שכולה נשמה גלילית עתיקה. מרגלית היא נצר אחרון למשפחה יהודית שגרה בפקיעין מעל ל2000 שנה. שומרת על הגחלת והמסורת היהודית בפקיעין באהבה גלילית אדירה. חוץ ממנה יש עוד כמה משפחות יהודיות שגרות בפקיעין מהזמן האחרון.

כיף להכיר ולהתארח

מרכז המבקרים על שם זינאתי.

בבית גלילי עתיק, מלא אור המזמין את כולנו להרגיש בבית, הוקם מרכז המבקרים של משפחת זינאתי. המרכז מספר את החיבור שלנו, העם היהודי לאדמת ישראל ולפקיעין בפרט. אוריאל  - איש מקסים ושחקן שהתאהב בפקיעין ובשורשיה העתיקים, יקבל את פניכם בכניסה לביתה של מרגלית מול הבית כנסת העתיק  לכל שאלה חייגו 04-9997197.    

הצגה - פיסות של פקיעין

לפני כמה שנים חברו מרגלית זינאתי ואוריאל, שחקן ויוצר וביחד ויצרו הצגה מרגשת ומצחיקה על קורות חייה של המשפחה והיהודים בכפר פקיעין. ההצגה מותנית בכמות אנשים, פרטים בטלפון של המקום. אך כל המבקרים מוזמנים לראות סרט קצר על המורשת היהודית בפקיעין, באולם התאטרון היפה בעלות\תרומה סמלית של 10 ₪. 
בואו בשמחה ותמכו ביוזמה המבורכת של מרגלית ואוריאל, ליצור מרכז יהודי בפקיעין בו נכיר את הקשר שלנו לאדמת ישראל והגליל. 
ציטוט ממילותיה של מרגלית – פעם כולם היו יהודים בכפר.... ואז הגיעו הערבים...

קטעי ווידאו:

הכירו את מרגלית ואוריאל

קטע מההצגה פיסות של פקיעין.

האתר למרכז מורשת זינאתי.

לאחר הביקור אצל מרגלית  אתם מוזמנים לחזור ולטייל חופשי בכפר, לטעום מטעמים דרוזים נהדרים, לרכוש מוצרי קוסמטיקה טבעית בכניסה לכפר בכביש הראשי.


הדרוזים של פקיעין

רב תושבי הכפר פקיעין הם דרוזים, הדרוזים הם אנשי שלום ומקבלי אורחים מהמעלה הראשונה. כיף לטייל בכפרים הדרוזים בגליל, ליהנות מהאווירה, מהמטעמים, מהרוח והאירוח של העדה הדרוזית.

הדרוזים הם אזרחי ישראל, יש להם דת ותפילה מיוחדת משלהם. הם משרתים בצה"ל והם בעלי הברית של היהודים. חוץ מפקיעין יש עוד עשרות ישובים דרוזים בגליל ובגולן, המיוחד בישובים הדרוזים שכמעט כולם ממוקמים בקצוות הרים! הנוף הנשקף מבתיהם, מהמסעדות והצימרים שממוקמים בכפרים הדרוזים פשוט נהדר ועוטף במסגרת של שמים ועננים את הטיול. אתם מוזמנים לגלות את הקסם של הכפרים הדרוזים: חורפיש, בית ג'אן, דיר אל אסד.


סיכום טיול

הכפר פקיעין מפורסם בישראל. בתי ספר מכל רחבי הארץ מגיעים אליו לביקור ולהכיר את הסיפור של  השושלת היהודית של מעל 2000 שנה של משפחת זינאתי. משפחה החיה ברציפות מזמן חורבן בית המקדש בירושלים בפקיעין. בבית הכנסת העתיק בכפר ישנם אבנים עם מנורה ועצי זית שמסופר שהגיעו מבית המקדש בכבודו ובעצמו. בקרו במרכז המבקרים של משפחת זינאתי ליד הבית כנסת העתיק. הכירו את מרגלית ואת אוריאל.

חיים בהרמוניה - בכפר היפה פקיעין חיים יהודים, דרוזים, נוצרים ומוסלמים בכבוד ובשלום. בכפר יש בית כנסת, בית תפילה דרוזי, מסגד וכנסיה המיצרים הרמוניה של תפילות. 

בכפר פקיעין, מערת רשב"י - מקום קדוש ליהדות, על פי המסורת גר במערה הרשב"י ובנו ובמשך 13 שנה כתבו כאן את ספר הזוהר – ספר החכמה, פותח הלבבות, ספר הקבלה.

קוסמטיקה טבעית - עצי הזית מהאזור, נותנים שמן זית טהור ומשובח מהם מכינים מוצרי קוסמטיקה הנמכרים בכל העולם, חנויות לקוסמטיקה טבעית ממוקמות בכניסה לכפר.


המשיכו לגלות את הנשמה של הגליל העליון

מכאן עם תחושת שייכות בלב אולי תרצו ללכת ולגלות עוד מקומות עתיקים של הקהילות היהודיות מלפני אלפי שנים ברחבי הגליל. לא הרחק מכאן קיים בית הכנסת העתיק בנחל גוש חלב, העיר צפת – בה הלב נפתח , קברי צדיקים לברכה וסגולה ועוד....  המשיכו לגלות את קסמי הגליל העליון, כיף בישראל.

טיולים נוספים מומלצים באזור: העיר צפת, יער בירייה, נחל דישון, נחל גוש חלב, נחל צלמון, הר מירון, נחל עמוד, פקיעין, חורפיש, פארק הסלעים כיסרא וסמיה ועוד. 

למסעדות באזור: בגרעין הכפר כמה מסעדות דרוזיות נעימות, באגם מונפורט, בתרשיחא, חורפיש יש עוד מטעמים גלילים מפנקים.

לצימרים קסומים באזור "בפקיעין בית הארחה \ אכסנייה נחמד בו ניתן לישון ליהנות מעוד אוירה גלילית קסומה.