תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

נחל גוש חלב - טיול גלילי נעים ומרגש

הטיול שלנו יצא מהישוב גי'ש, כפר ברובו נוצרי, הממוקם היכן שהיה פעם כפר יהודי גדול ומבוסס בשם גוש חלב.
בכניסה לכפר ישנם כמה מסעדות טובות עם אוכל לבנוני.

הטיול בנחל מתאים לעונת הסתיו והחורף, לאחר הגשמים הראשונים, אך אני ממליצה כל השנה להגיע ולבקר בבית כנסת העתיק של נחל גוש חלב הממוקם כ200 מ' מתחילת המסלול. 

בקיצור, בטיול תיהנו מ: טיול נעים לאורך נחל זורם, תחנות קמח עתיקות, בית כנסת עתיק, עצי זית, מרחב ואווירה חיובית, טיול מומלץ בעונה הנכונה.
כיף לילדים: בוודאי, כיף אדיר לילדים לקפץ מעל המים, ללכת את הטיול לגלות את תחנות הקמח, הבוסתנים וכו'
סוג טיול: טיול רגלי , קל, הלוך ושוב. 
משך הטיול: כארבע שעות הליכה איטית , כ 4 ק"מ – 5 ק"מ. או כמה שתחליטו, לא חייבים ללכת את כל המסלול.
למי מתאים: לכולם, למשפחות, לזוגות לחברים וכו'
חינם \בתשלום: חינם לחלוטין.
שעות ביקור\טיול: עדיף בשעות היום.
היכן: הכפר הערבי הנוצרי (מרוני) גי'ש נמצא על כביש 89 בין צפת לסאסא.
כיצד מגיעים: ניכנס לכפר גי'ש לפי השילוט נחלוף על פני כמה מסעדות, נמשיך בכביש ישר עד סניף הדואר נפנה ימינה בפניה אחרי הסניף, ניסע בכביש צר עד סופו ושם מחנים את הרכב. מכאן יש סימון ירוק ברור לעין והוא ייקח אתכם לנחל הזורם מתחת לכפר, כאשר בית הכנסת העתיק מחכה לכם במרחק של 200 מטר בלבד מחניית הרכב.
מתאים לאופנים שטח: הטיול מתאים גם לרכיבה על אופנים.

נחל גוש חלב -טיול מקסים לאחר הגשמים הראשונים

טיול נעים במיוחד, לאחר הגשם כל ההרים מתכסים בירוק, הנחל זורם והשמש החורפית מחממת את האוויר. הטיול הוא כ3 ק"מ לאורך הנחל, אני ממליצה ללכת לאורך הנחל, להגיע אל תחנות הקמח היפות ולחזור באותו מסלול אל הרכב. זאת הדרך הטובה ביותר! לחזור דרך ההרים באופן מעגלי אל הכפר היא דרך קשה ומתישה. 

תחילת המסלול: בית הכנסת העתיק של גוש חלב.

היסטוריה גלילית יהודית במיטבה ממש קרוב לחניית הרכב נבקר בבית הכנסת של הכפר היהודי העתיק גוש חלב ממוקם מול הגבעות מעל הנחל בלב הטבע. בית כנסת עתיק פעל כאן  לפני כ 1700 שנה, כנסו לבית הכנסת וראו כמה הוא מרגש, דמינו את אבות אבותינו עולים לבית הכנסת בימי שישי לקבל את השבת.

היו זמנים, כפר גוש חלב

לפני יותר מאלפים שנה היה פה כפר יהודי עשיר מרכזי ועל השפעה בשם גוש חלב. האזור היה ידוע ביצור ומכירת שמן הזית משובח שלו שהיה נשלח אל ארצות מעבר לים. הכפר שיגשג במשך מאות שנים עד המלחמה הגדולה של היהודים ברומאים, לפני כ1900 שנה  בה הכפר נהרס ונחרב. 
מכפר זה יצא מנהיג המרד - יוחנן מגוש חלב, שהתנגד לו  בתחילת דרכו, אך לאחר שהרומאים הגיעו לכפר ושרפו אותו. חבר למורדים והפך למנהיגם. לאחר המרד שוקם הכפר והמשיך להתקיים בתקופות המשנה והתלמוד ופעלו בו בתי כנסת, זה אחד מהם. בית כנסת גדול ועתיק נוסף היה במרכז הכפר ג'יש של ימינו.

שמגיעים לחורבות הבית כנסת העתיק, מרגישים את עברו, נוף ההרים הניבט ממנו והנחל הזורם מחזירים אותנו שנות אור אחורה, אתם מוזמנים לשאת תפילה לאבות אבותינו שחיו כאן. בית הכנסת הזה, נחרב ברעידת אדמה שהתרחשה באזור ב749 לספירה, הוא ניטש והשנים כיסו אותו בעפר.
לפני פחות ממאה שנה התגלה בית הכנסת, האתר עבר חפירה ושימור והיום ניתן לראות את הקיר הדרומי, פתח הכניסה עמודים, כתובת על העמוד הראשון מצד ימין כתוב בה יוסה בן נחום, כנראה מן התורמים לבניית בית הכנסת. מצרפת קישור לתפילת שמע ולתפילה שלום ישראל.
 לידיעתכם - נקבע שבבתי כנסת עתיקים יש קדושה והם מקומות לתפילה. אתם מוזמנים להתפלל מול ההרים בתוך בית הכנסת העתיק.

הביקור בבית הכנסת של גוש חלב מומלץ בכל השנה!!! הוא ממוקם כמה דקות הליכה ממקום חניית הרכב והוא חלק בלתי נפרד מהכרת האתרים המרגשים של הגליל העליון.

נמשיך במורד ההר לאורך תוואי הנחל.

הרים ירוקים, עצי זית ונחל זורם

בסתיו חורף ובאביב לאחר הגשמים הראשונים, מחכה לכם לאחר הביקור בבית הכנסת, טיול גלילי נעים, הליכה שלווה, בוסתנים, עצי זית עתיקים עם גזעי עץ יפייפים, בית מוזר ומגניב הבנוי על צד הנחל והמון מקומות לעצירה לפיקניק לצד הנחל. 

בית מוזר  ומצחיק על שפת הנחל

תחנות הקמח עתיקות, בוסתנים, מעינות

הטיול שלנו עובר בין גבעות ירוקת לצידי תחנות קמח עתיקות. בעבר היו מסיטים תעלה של מים מאפיק הנחל אל תחנת הקמח, המים היו מסובבים גלגל אשר היה מסובב את אבני הטחינה של הזיתים או כל תבואה אחרת. היום בעידן המודרני עם חשמל, טחנות הקמח נשארו לנו אך ורק ליופי ולזיכרון. בסוף נחל גוש חלב קצת לפני שהוא חובר לנחל דישון ממוקמות כמה טחנות קמח עתיקות והאזור יפהפה.

מעיין עין עלווה

במסלול תזהוא שביל היורד בבירור אל הנחל, אפיק זה המוביל לישוב הגלילי בן זמרה, במרחק של כ200 מ' ממוקמת בריכת מעיין יפה, שהמים משקים את עצי הצפצפה שמסביבה, לאחר הביקור במעין חזרו לנחל והמשיכו ללכת במסלול אל עבר תחנות הקמח העתיקות. רומנטיקה במיטבה, כמה יפה לראות זוגות מטילים בשבילים הירוקים, משפחות נהנות מהעדינות של האזור... טיול מקסים על אדמה עתיקה.

סוף המסלול – עדיף לחזור את המסלול היפה לאורך הנחל

לאחר כשעתים של הליכה איטית ונעימה  הגעתם לחיבור של נחל גוש חלב עם נחל צבעון ביער ברעם. תראו רחבה גדולה ומטילים שהגיעו עם המכוניות שלהם לפיקניק  ליד המים דרך יער ברעם.
כאן אני ממליצה, לחזור בחזרה על אותה דרך ולא לעשות טיול מעגלי דרך ההרים שממולכם כי הדרך מאד ארוכה ומסורבלת.
(אני אומרת את זה מניסיון !) חזרו בנחת בקצב כפול ותוך שעה תהיו ברכבכם ותיהנו שוב מזרימת הנחל והנוף היפה.

פיפי של בנים  טבע...

מידע שימושי

- סתיו חורף ובאביב זה טיול מעולה - בקיץ אתם מוזמנים ליהנות מהמסעדות ולבקר בבית הכנסת העתיק. הנחל והאזור יבש וצחיח.

- בכניסה לכפר ישנם את קברי צדיקיםשמעיה ואבטליון

מחכמי הסנהדרין מירושליםף שימשו כנשיא ואב בית הדין. היו ידועים בחכמתם ובהנהגתם את הישוב היהודי בארץ לפני כ2200 שנה,  בתקופת בית המקדש השני. שמעיה הוא זה שאמר את המשפט המפורסם, "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" כאשר הכוונה היא לא לרבנים אלא לשררה וכח שנותנת לך ההנהגה. איש כלבבי. שני כיפות כחולות ממוקמות בכניסה לכפר אתם מוזמנים לעצור ולעשות כבוד למנהיגי עמינו מימים ימימה. לקריאה נוספת על שמעיה ואבטליון.

תושבי הכפר גי'ש - הקהילה המארונית.

אנשים נעימים ומסבירי פנים, קהילה נוצרית שמרכזה בלבנון, זרם בנצרות שהתפתח על פי הנזיר מארון, שהיה חי בשנת 410 לספירה וממנו צמחה הכנסייה הארמית מרונית. שפת תפילתם היא סורית ארמית עתיקה. יום חגם הרשמי הוא 9 בפברואר. בראש הכפר ישנה כנסייה מארונית והממוקמת על שרידי בית כנסת קדום נוסף. למידע מלא על גיש לחצו כאן

טיולים נוספים מומלצים באזור: העיר צפת - סמטאות של אהבה, יער בירייה, נחל דישון, נחל אביב, יער ברעם, הר מירון, נחל עמוד, פקיעין, חורפיש ועוד...