תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

מצודת הונין - מזכרת מכושפת מימי הצלבנים בישראל

בקיצור, בטיול תיהנו מ: ביקור במצודה צלבנית עתיקה ומלאת אווירה, אם תרצו טבילה במי מעיין צוננים בתוך באר המצודה. 
כיף לילדים: בוודאי, לטפס את תוך המצודה, לגלות את החדרים העתיקים, לטפס על גג המצודה, לילדים גדולים כניסה לבאר\ בור המים תהיה חוויה מדהימה.
סוג טיול: ביקור במקום היסטורי מלא באווירה.
מרחק מהרכב: 50 מ' 
משך הטיול: כחצי שעה 
למי מתאים: לכולם. 
שעות ביקור\טיול: 24 שעות פתוח, עדיף בשעות היום כך תוכלו ליהנות מהנוף. 
חינם \בתשלום: חינם.

waze -  מרגליות.

כיצד מגיעים: המצודה ממוקמת ממש על הכביש בכניסה לישוב מרגליות באצבע הגליל.  לנוסעים על כביש 90 עוברים את קריית שמונה, פונים לכיוון כביש מספר 9977 לכיוון מכללת תל חי ולעבר מעלה ההר. עולים את ההר מתחילים ליהנות מהנוף במראה\ פונים  לפי השילוט שמאלה למרגליות, המצודה תהיה תוך כמה עשרות מטרים, מצד ימין שלכם - אי אפשר לפספס. 

ברוכים הבאים למצודה סופר מגניבה - מצודת הונין

ביקור במצודה עתיקה ובחינם - פשוט מושלם!

ברוכים הבאים למצודת הונין

לפני כ900 שנה היה לאירופאים הצלחה גדולה בכיבוש ישראל מידי המוסלמים ששלטו כאן. הם הצליחו להחזיק בישראל קצת פחות ממאתים שנה. התקופה שהם שלטו כאן השאירה חותם של בניה כלל ארצי. הצלבנים כנראה חשבו שהם הולכים להישאר כאן לזמן ארוך והקימו שרשרת של מבצרים אדירים וחזקים בכל רחבי ישראל.  

כשהמוסלמים  כבשו את הארץ בחזרה מהצלבנים וגירשו אותם חזרה לאירופה, על מנת לוודא שלצלבנים האירופאים לא יהיה לאן לחזור. הם הרסו והעלו באש את רב המצודות המפוארות. אך למרות ההרס הרב, מכיוון שמדובר בבניה  מאבן מסיבית ועוצמתית, אנו יכולים ליהנות בימינו מביקור במצודות מלאות בקסם עתיק, עטורת קשתות, הממוקמות לה בקצוות של הרים. מסתבר שלאירופאים יש חיבה יתרה למיקום מצודות ענקיות ממש על קצה הרים, מסכנים אלה שהיו צריכים לבנות אותם אז באותם ימים רחוקים.

מצודת הונין היא אחת  מתוך עשרות המצודות שניבנו על ידי משפחות אצולה אירופאיות שחיפשו להם אחיזה במזרח התיכון ובארץ הקודש. המצודה נבנתה על ידי משפחת אצולה צרפתית ב1106 לספירה, לה הייתה מצודה נוספת באזור צור. המשפחה ירדה מנכסיה ומכרה את המצודה למסדר ההוספיטלרים. ייחודה של המצודה שהיא אחת משלוש המצודות שנשארו בידי הצלבנים לאחר תבוסתם למוסלמים, ביחד עם מבצר כוכב הירדן ומצודת הבופור בלבנון.

 פנים המצודה

ראו את החללים היפים של המצודה הקטנה, את קשתות האבן. המצודה נהרסה ברעידת אדמה ועדיין לא עברה שימור ושחזור. 

שרידי מדורות בתוך המצודה

לא נראה לי שאלו שרידים מהמדורות של הצלבנים או הממלוכים, כנראה שזה מקום חביב על תושבי האיזור ללילה מלא בכוכבים ומדורה.

זוהיא חצר המצודה. רואים את השקע הקיר  מאחורי החברים - שם הירידה אל בור המים...

אטרקציה במצודה ! בא לכם להתרענן במי מעיין צלולים?

כנסו למצודה, בחצר תראו פתח אבן תמים למראה אליו מחובר סולם מתכת. הגעתם לפיתחו של מאגר המים של מצודת הונין מימי הצלבנים. הפתח צר כנמעין באר, אליו מחובר סולם מתכת. זה המקום להיכנס ... המים קרים וצלולים לאורך כל השנה, החלל הפנימי גדול. המים לא עמוקים, ניתן לרדת להתרענן ולעלות חזרה למעלה. הביאו מגבות. בקיץ חוויה מבורכת.

הנוף הנהדר של עמק החולה

אנחנו נמצאים גבוה ,גבוה על קצה רכס הרי נפתלי. ממולנו נפרס ביופי משגע כל העמק - הוא עמק החולה , הרי גולן והחרמון. תצפית מושלמת. עלו בזהירות על גגהמצודה ותיהנו החווית מעוף.

מצודות ומבצרים בישראל

הצלבנים האירופאים שכבשו את ישראל מידי המוסלמים לפני כ900 שנה השאירו לנו מזכרות מפוארות בכל רחבי המדינה. מצודות ומבצרים עצמתיים ששרדו את מפגעי הזמן לאורך מאות שנים  ולנו יש את העונג לבקר במקומות עתיקים עם אדריכלות יפיפייה המבוססת על מבני אבן וקשתות. לטיול במבצרים נוספים לחצו כאן

קשתות האולמות ההרוסים בחצר המצודה

היסטוריה של המבצר

 מבצר הונין הוקם ב1107 כחלק ממערך ההגנה של דרך המסחר שחיברה בין דמשק בסוריה לצור בלבנון, עמק החולה היה הגבול בין המוסלמים והצלבנים. היתה חשיבות לתצפית מן המצודה. ב1176 כבשו אותה המוסלמים ברשות נור א דין, הצלבנים ברחו לא לפני שהעלו אותה באש הצלבנים כבשו אותה חזרה. אחר הקרב המפורסם בקרני חיטין ב1187 נותרה מצודת הונין בידי הצלבנים עם עוד שתי מצודות בלבד מכלל מערך המצודות שכלל עשרות מצודות וערים מכל רחבי הארץ. דמינו את הישיבות הסוערות ומלאות הזעם של הצלבנים שהתרחשו במצודה לאחר התבוסה הגדולה ששינתה את ההיסטוריה של ארץ ישראל. תבוסה שדחקה את רגלי הצלבנים והנצרות החוצה מארץ ישראל. הממלוכים המוסלמים, לקחו את המצודה, תחת חסותם, בנו אולמות חדשים והגדילו את המצודה אך רעש אדמה באזור בשנת – 1837 הרס את מרבית המבצר. 

לתוכנית שימור וסקירה היסטורית של מצודת הונין באתר של מנהל השימור של ישראל לחצו כאן.

הכניסה למצודת הונין

המבצר בימינו

 כיום נשאר עומד במבצר, האולם המרכזי עם הכניסה הראשית העצומה , מאגר המים תת קרקעי של המבצר עם סולם היורד אליו,  חפיר מסביב למצודה.  אבני המצודה ההרוסה שימשו את בניית כפר הונין שניבנה קרוב למבצר, לאחר מלחמת העצמאות ניטש הכפר ואבניו פורקו לבניית מוזיאון בית אושיסקין בקיבוץ דן. גלגולים של אבנים... מהכפר נשאר בית הקברות ומבנה בית הספר.

בואו לסיור קצר במצודה היפה, אם תרצו קצת אתגר כנסו להתרענן בחלל המים התת קרקעי, תיהנו מהנוף ומהאווירה של פעם, קחו כמה דקות להתרשם מהמקום והמשיכו למקום הבא היפה באזור.

אנא השאירו את המקום מסודר ונקי. תודה.

טיולים נוספים מומלצים באזור: שמורת הבניאס על שני חלקיה, שמורת נחל דן, חורשת טל – לפיקניק שחיה וקמפינג, מפל סער, מצודת נמרוד, ברכת רם, הר החרמון, נווה אטיב, יער אודם, שמורת יום נחל החרמון, שמורת יום נחל חצבאני\שניר ועוד...