תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

ברוכים הבאים לראש פינה

 בימינו ראש פינה היא מקום נפלא לטיול ונופש רומנטי הקסם שלה נמצא בכל פינה. בשורשיה המושבה הקטנה היא חלוצה, הראשונה מבין עשרות ישובים ראשונים יהודיים חקלאים ברחבי הארץ. 

 

לחיות מהאדמה עם חזון ליישב את אדמת ישראל. 

אתגר גדול עם קשיים רבים

בתקופה ההיא האתגרים היו גדולים – התושבים היו ללא ידע חקלאי. האזור היה מוכה ביצות, יתושים חולניים, דבר וחרקים מזיקים אחרים אשר הייכו את הישוב עד כי עדר הבקר נפגע ומת. מחסור בגשמים ומים חיסל את היבולים... בקיצור התיישבות היהודים ברחבי הארץ הייתה כנגד כל הסיכויים. 

זרעים של היתיישבות בכל רחבי ישראל

כמו ראש פינה החלו להיוולד מושבות נוספות שהחלו כמושבות חלוציות.  כמה עשרות אנשים שנטעו יתד בשממה והחליטו שהם עודרים, זורעים וקוצרים את לחמם בלי להיות תלויים באף אדם שיזין אותם.

מהמושבות הראשונות אלו התפתחו הערים הגדולות בישראל בימינו. לדוגמא: ראשון לציון,זיכרון יעקב, פתח תקווה, רחובות, כפר סבא, חדרה, גדרה ועוד ישובים קטנים יותר כמו מטולה, עקרון, בת שלמה, יסוד המעלה כפר תבור ועוד. ל ישוב ברחבי הארץ שהיה מושבה יש גרעין ראשוני קדום עם בתים ואווירה מיוחדת של תחילת המאה.

שיחזור ראש פינה – הידד לאומנות השחזור בישראל

נאמר תודה גדולה לעמותה לשיחזור ראש פינה. לפני כמה עשרות שנים היה החלק העתיק של ראש פינה מוזנח וכל הבתים עמדו בעזובה. היו שתי אפשרויות להרוס את מה שנשאר או לשמר. אנשים אלה ברוח חלוצית מהדור החדש הרימו את הפרויקט ושימרו את האזור הקסום. בזכותם  הרווחנו נגיעה באיכויות של זמנים שלא ישובו עוד. כנסו לבית העמותה וראו תמונות כיצד נראה השכונה הוותיקה ועל פעולות השימור והשחזור אשר החזירו את ראש פינה לחיים. 

כל הכבוד לעוסקים במלאכת שימור בתי ראש פינה 


רבים מבני ראש פינה הם דור רביעי למייסדים האמיצים.

בביקור בראש פינה ניסע בזמן אל עבר שנותיה הראשונות של ראש פינה, ראש פינה היא מעין מוזיאון פתוח למושבות בישראל מתחילת המאה. נבקר בבית הכנסת היפהפה, העתיק של המושבה, בבית המנהלה שניהלה את המושבה בו חיזיון אור קולי המספר את סיפור המושבה, בבית הספר העברי הראשון בגליל, בבית מלון הראשון בגליל, בבית הרופא של המושבה, ועוד סיפורים ומקומות מרגשים עם חן שכיף להכיר על מנת לדעת מאין הגענו ולהבין את גודל האפשרויות העומדות לפיננו בעתיד.

כל האתרים בטיול ממוקמים בסמיכות אחד לשני. טיול קל ומקסים מול נופי העמק. מתאים לכולם בימינו .רבים מהבתים הראשונים של ראש פינה היה בהם היו חצרות ומשק חקלאי בימינו אותם משקים נהפכו לצימרים קסומים ומתחמי נופש רומנטיים באווירה גלילית.

כיום בראש פינה יש מעל 400 חדרי אירוח והאורחים של המושבה הם חלק בלתי נפרד מהוואי המושבה שאוהבת לארח ולספר את הסיפור המיוחד שלה.


 

סיפור הקמתה של ראש פינה ותרומתו האדירה של הברון רוטשילד

בכל התחיל ב1878 מייסדי ראש פינה הגיעו מצפת הסמוכה. יהודיים דתים, אברכים ובראשם ישראל רוקח שרצו להתפרנס מעבודת אדמה להיות עצמאים כאבות אבותם. הם יורדים מצפת לאורך תוואי הנחל עד לכפר הערבי ג'עוני. הערבים מוכרים להם כמה בתים, שטחים ומעינות. הם מנסים בכל כוחם להקים יישוב יהודי המתפרנס מחקלאות. הם קראו לו גיא אוני. אך לא היה להם את הידע והמשאבים, נוסף על מחלת המלריה שפגעה ברבים מבני הישוב הקטן והישוב קרס וניטש.

בניסיון ההתישבות  השני הגיע קבוצת עולים מרומניה שניסתה שוב בכל כוחה לנצח את האדמה. הם החליטו לשנות את שם המקום לראש פינה לפי הפסוק מתהילים קי"ח, כ"ב: "אבן מאסו הבונים, הייתה לראש פינה". שינוי השם רמז על הכוונה להניח את "אבן פינה" ולבנות ולחדש את ההתיישבות במושבה וכן להתגבר על כישלון ההתיישבות הקודם. המתיישבים עלו לאתר ב1883 אך שוב היישוב נמצא לפני קריסה.

הברון רוטשילד מצרפת.

ב1883 שנה מגיע לכאן הברון רוטשילד. יהודי עשיר מאד מצרפת, ששם את הישוב היהודי בישראל בראש מעיניו. הוא קונה את אדמות הישוב מהאיכרים והופך את ראש פינה למושבה הראשונה שלו בישראל. הראשונה לאחיותיה שאותן קנה ופיתח ברחבי הארץ. הברון רוטשילד משנה את גורל הישוב ומעלה אותו על דרך המלך. בעזרת כספי הברון רוטשילד - המכונה הנדיב הידוע, מתפתחת המושבה ולנו יש את האפשרות לטייל ממש באותו רחוב כפי שטילו וחיו בו לפני כ 100 שנה.
עוד על הברון רוטשילד לחצו כאן.

מושבת הברון  - ראש פינה

לאחר שהברון רוטשילד רוכש את ראש פינה, המושבה מתחילה לפרוח. נבנה בה בית הכנסת יפהפה על צלע ההר, מתחת לבית הכנסת היה בית מרחץ אליו היו עולים החקלאים ביום שישי בבוקר. ניבנו בתי האיכרים, בית ספר ובית ילדים ראשונים בגליל שהלימודים בהם היו בשפה העברית. לאחר שנים ביוזמה תיירותית, ראשונה מני רבים, נחנך בית מלון המסמל מקום מודרני ומרכזי - שהיה מקבל את פניהם של אלו שהיו בדרך אל עיר הקודש צפת הסמוכה וחשוב ביותר מפעלים עם ענפים חקלאים חדשים ותוצרים אותם היה לברון רצון לשווק ברחבי אירופה כמו ענף חקלאי חדש הביא הברון למושבה – גידול תולעי משי והקמת מפעל לטווייה ולאריגה של משי שלא הצליח אך שהביאו משרות ומקורות פרנסה לאזור הנידח הזה. האיכרים היו מקבלים משכורת מהברון וכל עניני המושבה היה מנוהל על ידי מנהלים \ פקידים צרפתיים שהגיעו לכאן על מנת לפקח על המושבה. למרות הרצון הטוב של הברון רוטשילד, היה מתח גדול בין מנהלי היישוב \ הפקדים לבין החקלאים. החקלאים בחזונם עצמאות על קרקע יהודית ובעצם שיטת הברון הפכה אותם לתלויים שוב בכספים וברצונות של אחרי.

הברון משחרר את המושבות לדרך עצמאית

לאחר כ20 שנים של בעלות על המושבות. ב1900 משנה הברון רוטשילד את השיטה, הוא מקים את יק"א ברשות הברון הירש.  האיכרים מקבלים מענקים והלוואות למימוש הקרקע, הם מעודדים לפתח יוזמה פרטית ומעבירים את ניהול המושבה לידי האיכרים, תוך כדאי שהם ממשיכים לייעץ להם בענפי חקלאות ריווחים וכיצד לנהל את המשק שלהם. אין ספק שלפעילות הפילנתרופית של הברון רוטשילד במאה ה19 היה השפעה ישירה על השתרשות העולם היהודים בעליות הראשונות ועל כך אנו מודים לו. שוב חשוב להבין כי ראש פינה היא אחת מעשרות מושבות ברחבי הארץ שהקים הברון, אני ממליצה לכם להגיע למוזאון העליה הראשונה בזכרון יעקוב. זה המוזאון הראשון בעולם שגרם לי לבכות! הסיפור של העליה וההתמודדות עם החיים בתקופת המושבות מועברת שם על ידי סרטים קצרים ומאד מרגשים.


ראש פינה -  היא עדות להצלחת היישוב ולהגשמת החלום הישראלי! 

עברו חלפו להם עשרות השנים, ישראל והמושבה שינו את פניהן.
ראש פינה שינתה את מהותה מישוב חקלאי לישוב תיירותי.
בתי האבן שוחזרו ונהפכו ברובם לצימרים מיוחדים, גלריות לאומנות גלילית, מסעדות ובתי קפה.

יופיה של ישראל מתגלה באתרים ההיסטוריים שבה.
אני מזמינה אתכם לטייל בין בתי המושבה של  ראש פינה.
לתפוס סרט בסינמטק, לעשות שופינג בקניונים בכניסה למושבה
וליהנות מכל רגע של קסם.


לטיול הנוסטלגי במושבת הראשונים של ראש פינה לחצו כאן.

לטיול בנחל ראש פינה בין בוסתנים למעיינות לחצו כאן.