תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

הקדמה לטיול בסיס להכרת העיר ירושלים- לאורך רחוב יפו.

ירושלים היא עיר אין סופית אך חייבים להתחיל מהיכן שהוא.
לכן הכנתי עבורכם את טיול בסיס להכרת ירושלים, לאחר שתכירו את רחוב יפו וסביבתו יהיה לכם הרבה יותר קל להמשיך לטייל בשכונותיה היפות שמסביב לו וכמובן בעיר העתיקה.

זוהיא ההקדמה לטיול מושלם למעבר ישירות לטיול -  לחצו כאן

כיף בישראל

 

ירושלים עוברת תהלכי פיתוח והופכת להיות עיר תיירות ובילוי ברמה בין לאומית, רחוב  יפו, הרחוב הראשי של  ירושלים, נהפך בתקופה האחרונה למדרחוב מהגדולים בכל העולם! מדרחוב מפנק, מרהיב ביופיו -  מעל לשני ק"מ של חנויות, בתי קפה, מבנים היסטורים, פינות חמד, שווקים תוססים, המון אנשים טובים ומרתקים.  מדרחוב שלאורכו זורמת לה בשקט הרכבת החשמלית הראשונה בישראל.  

דרך הטיול ברחוב יפו נגלה את השכונות הציוריות הראשונות של ירושלים הממוקמות משני צידי הרחוב.  נבקר בשוק מחנה יהודה, מדרחוב בן יהודה, מגרש הרוסים, במבנים עתיקים, אזור נחלת שבעה הציורי, בתי קפה מסעדות וגלריות. נכיר את היזמים החרוצים שהקימו את העיר, את המבנים המרהיבים שניבנו על ידי ארצות מרחבי העולם ועוד סיפורים ירושלמיים שירטיטו לנו את הלב.

בקיצור תיהנו מ: טיול מרגש לאורך רחוב יפו מלא סיפורים ופינוקים.
כיף לילדים: בוודאי, כיף ליהנות לאורך הרחוב הראשי של ירושלים.

סוג טיול: קל, מעגלי – חוזרים עם הרכבת החשמלית. 
משך הטיול: בין שעה – לכמה שתרצו ליהנות ולהסתובב ברחוב.
למי מתאים: לכולם, למשפחות עם ילדים, לחברים.
שעות פתיחה: כל השנה.
בתשלום \ חינם: חינם לחלוטין. 

נקודת התחלה: תחנה מרכזית אגד, בכניסה לעיר.

כיצד מגיעים: הטיול מתחיל מהתחנה המרכזית בכניסה לעיר ירושלים ומסתיים מול שער יפו בכניסה לעיר העתיקה. הרכבת הקלה תחזיר אתכם חזרה לכניסה לעיר.
חניה: אני ממליצה להחנות את הרכב באחד מהחניונים בכניסה לעיר וללכת לאורך רחוב יפו או ניתן להגיע בתחבורה ציבורית לתחנה המרכזית. בחניון הרכבת הקלה בהר הרצל ולעלות על הרכבת עד לתחילת הסיור או להחנות בחניון בניני האומה ממול לתחנה המרכזית.
המלצה: תגיעו לירושלים עם תחבורה ציבורית – משתלם וקל ולאחר יום שלם של טיולים ברחבי העיר מאד כיף לעלות לאוטובוס ולתת לנהג לקחת אתכם חזרה לכיוון הרכב שנשאר קרוב לבית.

 

 רחוב יפו  - הרחוב הראשון של ירושלים מחוץ לעיר העתיקה

הרחוב הוא העורק הראשי של ירושלים, הוא נסלל לפני כ150 שנה על מנת לחבר את העיר העתיקה לים התיכון. לאורכו אנשים משלל העדות והאמונות החלו לבנות שכונות וחיים מחוץ לעיר העתיקה.  בתחילה רחוב יפו היה דרך עפר לעולי רגל ושיירות בעלי חיים, לאחר מכן שודרג והותאם לנסיעה של עגלות וכרכרות בהמשך שוב שופצה הדרך כאשר הגיעו המכוניות הראשונות לישראל, ואז למשאיות לאוטובוסים עד לשדרוג הגדול בימינו בו הוצאו כל כלי הרכב ונכנסה הרכבת החשמלית.

כיף בישראל 

ירושלים נבנתה משכונות - הן אבני היסוד שלה.

שכונותיה הראשונות של ירושלים שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה ניבנו על ידי שיתוף פעולה של כמה משפחות או קבוצת יזמים.
ניתן לדמיין את הנשים הצנועות יושבות יחד עם הילדים בחצר בעוד הגברים עמלים על הפרנסה ועל התפילות בבתי הכנסת הסמוך.
מבני המגורים ניבנו סביב חצר משותפת, בחצר היה בור המים החיוני, התנור השכונתי בו היו מתבשלים סירי האוכל והלחמים לקראת שבת, הנשים היו עושות את הכביסות ותומכות אחת בשנייה עם מטלות הבית והמשפחה ואת בית הכנסת המשותף. עולם שלם מעורבב, מבודד. כל אחת מהשכונות הייתה יחידת חיים עצמאית ועם זאת הן היו צמודות אחת לשנייה. 

חלק מהחצרות נהפכו עם השנים למגרשי חניה או ניבנו בהן מקלטים אך יש עוד כמה שכונות בהן נשאר הקסם ונבקר בהן בטיול.

סגנונות בניה לאורך רחוב יפו

ברחוב יפו מבנים היסטוריים, ניתן להבחין באופן ברור בשלוש תקופות בניה. המבנים הראשונים של הרחוב הם מתקופת השלטון העותמני – תורכי בארץ 1850 - 1914, ניבנו עשרות שכונות לאורך הרחוב ומסביבה לו, כל שכונה עצמאית בפני עצמה, מוקפת חומה להגנת תושביה, במרכזה בור מים, בית כנסת, טאבון לבישול.... שכונות יהודיות ממגוון העדות וזרמי האמונה, שכונה רוסית, מבני ממשל מפוארים ועוד. לאחר מכן כשהגיעו הבריטים מ1914 – 1948, רמת הביטחון עלתה באזור, יבנו שכונות ומבנים מפוארים, מרווחים, מרהיבים, כל בנין עומד עצמאית בלי חומה סביבו ואז הגיעה מדינת ישראל משנת 1948 ואל העתיד נראה לאורך הרחוב בניה מהירה ומודרנית שדי פגמה בחזות הרחוב. 
לשמחתינו אנו רואים בימינו השקעה עצומה בפעולות שימור ושחזור של מבנים מתקופות קדומות יותר ושילובם בבניה מודרנית.
 
ירושלים גודלת בקצב מסחרר, מכיוון שהוציאו מרחוב יפו מוציאים את כל הרכבים  והאוטובוסים, ניתן לראות בנחת את המבנים הירושלמים וללמוד על הסיפורים שבתוכם.

לאורך הדרך תלמדו לזהות לאיזו תקופה המבנים שייכים :).

לטיול בסיס לאורך רחוב יפו - לחצו כאן