תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

שמורת דן – קסם המים וביקור בערים עתיקות

ברוכים הבאים לטיול בשמורת דן, מהיפות בשמורות הטבע בישראל.

ברחבי השמורה זורמים להם אשדים \ זרמים של נחל דן ומעליהם גשרי עץ חמודים, צמחייה ירוקה, שבילי אבנים על פני המים, ברכת שכשוך. בשמורה מסלולי טיול משולטים תוכלו לבחור את המתאים לכם.

לאחר שטיילתם והתבשמתם באווירת השמורה אתם מוזמנים להמשיך בשביל המסומן אל עבר העתיקות המרגשות.

הפסוק שמתאר את שמורת נחל דן בצורה הטובה ביותר:
"והָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ" תהילים

הידעת?

נחל דן מספק חצי ממי נהר הירדן. 
על פי חז"ל נהר הירדן נקרא כך מכיוון שהוא יורד מנחל דן.
מי נחל דן תמיד קרים – כ14.5 מעלות מכיוון שמקורם במי הגשמים והשלגים המפשירים מהחרמון.

גן עדן של מים זורמים בבריכת דן

 

בקיצור תיהנו מ: טיול לצידי אשדות קופצניות של מים זורמים, סכך ירוק ושופע, ביקור בעיר דן העתיקה, עיר פולחן של שבטי ישראל. ביקור בשער של העיר העתיקה ליש בה שער בצורת קשת העתיק ביותר בעולם!
כיף לילדים: נפלא לילדים, המים, העתיקות , המרחב, בריכת השכשוך – פשוט מושלם!
סוג טיול: טיול קל, מעגלי.
משך הטיול: בין חצי שעה לשעתיים.
למי מתאים: מתאים לכולם, גם לעגלות ילדים ולנכים.
שעות פתיחה:  ימים א'-ה', 9:00 - 15:00; יום ו', 9:00 - 12:00; שבת, 9:00 - 14:00. 
חינם \ בתשלום: בתשלום, גן לאומי. ממליצה לעשות כרטיס מטמון. משלמים פעם אחת ונהנים מכל המקומות בארץ כל השנה.
מחיר: 29 ש"ח למבוגר 15 ש"ח לילד
טלפון: 04-6951579 
היכן: גן לאומי שמורת דן ממוקם באצבע הגליל. 
בכניסה לשמורה יש מזנון עם מתנות, קרטיבים וחנות של רשות הטבע והגנים.
כיצד מגיעים: על כביש 99 (קריית שמונה-מסעדה), כ- 11 ק"מ מזרחית לצומת המצודות. בסמוך לקיבוץ דן.
waze: שמורת דן.

כמה יפה הטבע

טיול רומנטי בשמורת דן

הטיול שלנו מתחיל על שבילי עץ ואבני בזלת בעקבות חיצים לצד האשדים של נחל דן. בדרך תגלו שרידי תחנות קמח עתיקות, עצים עתיקים ושפע אדיר של מים זורמים. קחו לכם את הזמן להתרגל לאווירה היפה, מצאו לכם ספסל, מומלץ להביא בקבוק יין ותשתלבו בטבע שעוטף אתכם. רק לאחר שהתחברתם לשפע המים הזורמים להם כמניפה סביבכם. אט אט התחילו להתכוון ללכת לכיוון העיר דן וליש העתיקות.

מקום נפלאה לתפילה - תל דן

כמה טובים המים בשמורת דן

בכניסה לשמורה תקבלו מפה יפה של השמורה. על המפה נראה שהעתיקות ממוקמות רחוק מהכניסה - אך זה ממש לא נכון. פחות מעשר דקות ואתם בכניסה לעיר העתיקה ומול השער הכנעני העתיק בעולם. אל תפספסו. הביקור בעתיקות הוא חלק בלתי נפרד מהביקור בשמורת הנחל היפה.


ערים עתיקות בשמורת נחל דן

בשמורת דן ספר התנ"ך וההיסטוריה של בני ישראל קמים לתחייה.  לפינכם שרידי עיר בירה של צפון ישראל מלפני 3000 שנה שהתחלה נקראה ליש ולאחר כיבוש שבטי ישראל שונה שמה לדן.

היסטוריה בקנה מידה עולמי בתל דן

שער העיר הכנענית"ליש" - הקשת הקדומה ביותר שנמצאה בעולם, עשוי מלבני בוץ בן 4000 שנה.

השער מורכב משלושה חדרים דרכם עברו בדרך לעיר, שני מגדלים משני צידיו ומעלה מרוצף אבן ומדורג העולה ויורד משני צידי השער. רוחב השער  15.45 מ', אורכו 13.5 מ', ואורך מעבר השער - כ-10 מ'.

כיצד השתמר השער העתיק עד לימינו?

לפני 3800 שנה החליטו יושבי העיר, הכנענים "ליש" לחסות את השער הספציפי הזה בסוללת עפר ובעצם לבטל את השער הנ"ל בחומה שהקיפה את העיר העתיקה. השער התגלה במקרה בחפירות ארכאולוגיות במקום וכך מתאפשר לנו לראות איך נראה שער של עיר עתיקה.

דמינו אלפי עולי רגל באים להתפלל בעיר דן

שבט דן כובש את העיר  ליש  ובונה עיר חדשה בסמוך לה.

שבט דן לא מוצא את מקומו בארץ בקלות, בתחילה הוא מתמקם באזור יפו ודרומה של היום אך הפלשתים דוחקים אותם וחלק מן השבט מצפין לאזור נחל דן והבניאס. אנשי שבט דן כובשים את העיר "ליש" הכנענית ואזורים נרחבים מסביבה.
העיר ליש ולאחר מכן העיר דן שהוקמה בסמוך בנויות מאבני בזלת חזקות. העיר דן הצפונית הופכת להיות עיר הבירה של שבטי הצפון.
כנראה מתקיימים בהם פולחנים זרים בנוסף לדת היהודית.
הארכאולוגים מצאו בורות עם כלים, קנקנים וסירי בישול מהתקופה הישראלית בליש.

כיבוש "ליש" בתנ"ך

"וַיֵּלְכוּ חֲמֵשֶׁת הָאֲנָשִׁים, וַיָּבֹאוּ לָיְשָׁה; וַיִּרְאוּ אֶת-הָעָם אֲשֶׁר-בְּקִרְבָּהּ יוֹשֶׁבֶת-לָבֶטַח כְּמִשְׁפַּט צִדֹנִים שֹׁקֵט וּבֹטֵחַ, וְאֵין-מַכְלִים דָּבָר בָּאָרֶץ יוֹרֵשׁ עֶצֶר, וּרְחוֹקִים הֵמָּה מִצִּידֹנִים, וְדָבָר אֵין-לָהֶם עִם-אָדָם... וַיָּבֹאוּ עַל-לַיִשׁ עַל-עַם שֹׁקֵט וּבֹטֵחַ, וַיַּכּוּ אוֹתָם לְפִי-חָרֶב; וְאֶת-הָעִיר, שָׂרְפוּ בָאֵשׁ. וְאֵין מַצִּיל כִּי רְחוֹקָה-הִיא מִצִּידוֹן, וְדָבָר אֵין-לָהֶם עִם-אָדָם, וְהִיא, בָּעֵמֶק אֲשֶׁר לְבֵית-רְחוֹב; וַיִּבְנוּ אֶת-הָעִיר, וַיֵּשְׁבוּ בָהּ.
"וַיִּקְרְאוּ שֵׁם הָעִיר דָּן בְּשֵׁם דָּן אֲבִיהֶם אֲשֶׁר יוּלַּד לְיִשְׂרָאֵל וְאוּלָם לַיִשׁ שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה.". " שופטים יח - כט

"וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה" (מלכים א', ה', ה).

כניסה לעיר דן , מוקפת חומה מאבני בזלת

העיר דן העתיקה נחשפת

לאחר מאמצים גדולים הצליחו הארכאולוגים ורשות שמורות הטבע להקים מן העפר את שרידי העיר דן.
אתם מוזמנים להיכנס דרך השער של העיר. להבחין בשרידי המגדלים שהיו כאן פעם, בשקעים של צירי הדלתות. כאן תזהו בימה קטנה עליה ישב המלך או איש מטעמו וגבה את מס העיר. מאחורי השער כמה חדרים – אולי למשמר העיר ודרך ראשית שתוביל אתכם לתככי העיר אל עבר מקום הפולחן הראשי.

דמינו את העיר דן העתיקה כמקום שוקק חיים, ראו את זקני \ חכמי העיר דן יושבים להם בפתח העיר מייעצים ומקבלים בברכה את הבאים.

בואו לטייל בעיר עתיקה היסטוריה ישירה של אבות אבותינו בישראל

 

לכל מי שמתעניין בהיסטוריה של העם שלנו, ממליצה לתפוס פינה בשמורה היפה ולקרוא :

ההיסטוריה של שבטי ישראל ושבט דן

לאחר ימי מלכות דוד ובנו שלמה מתפלגים בני ישראל לשתי מדינות אויבות!

עשרה שבטים מכוננים את ממלכת ישראל בצפון הארץ ויהודה ובינימין מתאגדים לממלכת יהודה עליה מלך רחבעם בנו של שלמה, שבירתה ירושלים.
שבטי ישראל בראשם המלך ירבעם בונים להם מרכזי פולחן במקום ירושלים. אליהם יעלו השבטים לרגל, להתפלל ולחגוג. כפי שכתוב בתנ"ך נבחרו שני מוקדים לעלייה לרגל של עשרת השבטים העיר דן , בה אנו מבקרים היום והעיר בית אל.

כפי שכתוב בתנ"ך :"אִם יַעֲלֶה הָעָם הַזֶּה לַעֲשֹוֹת זְבָחִים בְּבֵית יְהֹוָה בִּירוּשָׁלַם וְשָׁב לֵב הָעָם הַזֶּה אֶל אֲדֹנֵיהֶם אֶל רְחַבְעָם מֶלֶךְ יְהוּדָה וַהֲרָגֻנִי וְשָׁבוּ אֶל רְחַבְעָם מֶלֶךְ יְהוּדָה: וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלַם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: וַיָּשֶׂם אֶת הָאֶחָד בְּבֵית אֵל וְאֶת הָאֶחָד נָתַן בְּדָן: וַיְהִי הַדָּבָר הַזֶּה לְחַטָּאת וַיֵּלְכוּ הָעָם לִפְנֵי הָאֶחָד עַד דָּן: וַיַּעַשׂ אֶת בֵּית בָּמוֹת וַיַּעַשׂ כֹּהֲנִים מִקְצוֹת הָעָם אֲשֶׁר לֹא הָיוּ מִבְּנֵי לֵוִי: וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם חָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ כֶּחָג אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ כֵּן עָשָׂה בְּבֵית אֵל לְזַבֵּחַ לָעֲגָלִים אֲשֶׁר עָשָׂה וְהֶעֱמִיד בְּבֵית אֵל אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מִלִּבֹּד {מִלִּבּוֹ} וַיַּעַשׂ חָג לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר:"
(מלכים א יב, 33-27)

העיר דן נבחרה להיות בית תפילה של שבטי הצפון

עשרת השבטים מתרחקים מתורת משה, נוצר ניתוק מירושלים ומבית המקדש. הממלכה הצפונית שמה לה עגלי זהב, כוהנים לא מבני שבט לוי שעסקו בקודש – שילוב של פולחן אלילי עם תורת משה.
אך עם זאת בשחזור של אתר הפולחן של העיר דן גילו החוקרים כי הוא בנוי על פי חוקי תורה כפי שהיה בבית המקדש בירושלים – אבני גוויל עם חורים לניקוז דם הקורבן. במקום נמצאו כלי בישול ופולחן התואמים לאלו שהיו בבית המקדש ודם עצמות של חיות כשרות.
לאורך התקופות בהם פעלה דן כמרכז עליה לרגל, פולחן ותפילה פיתחו המלכים את אזורי הפולחן והעיר פרחה.

סופה העצוב של העיר דן ושבט דן.

העיר דן שגשגה כ 200 שנה עד שנכבשה וכל תושביה הוגלו מישראל על ידי תגלת פלאסר השלישי, מלך אשור. ( חלק מעיראק של ימינו) שיצא למסע כיבושים אכזרי .
הוא הגיע לישראל ב722 לפנה"ס ובשנת 734 לפני הספירה ( לפני כ2700 שנה )הוא מצליח לנתק את כל צפון הארץ ולהפוך אתה לאזור תחת שלטון אשורי.
על פי המסורת בשלב זה על מנת לוודא שלא יהיו מרידות נגד שלטונו  מלך אשור מעביר בכוח את מרבית תושבי ישראל הרחק מזרחה אל עבר ארץ אשור.
שבט דן יחד עם שאר שבטי ישראל נעלמים מעל דפי היסטוריה והם מוגדרים בימינו – עשרת השבטים האבודים.
יהודה ובירתה ירושלים נכנעות בפני האשורים ובכך ניצלות מחורבן. 
העיר דן ניטשת בתקופה זאת ומרכז השלטון של האזור עובר לכיוון נחל הבניאס.

כתובת תל דן – בעלת חשיבות עולמית

על גבי שברי אבן בזלת עתיקה התגלתה לה כתובת שהסעירה את עולם הארכאולוגיה הישראלית. על גבי האבן כתוב:
"אני הרגתי את אחזיהו בן יהורם מלך בית דוד והרגתי את יהורם מלך ישראל."
על מה הסערה אתם שואלים?
ובכו זוהיא ההוכחה הקדומה ביותר, המציינת במפורש את השם "בית דוד".
לימדו אותנו מינקות ש"דוד מלך ישראל" אך עד לרגע חשיפת הכתובת העתיקה הנ"ל שנכתבה על בידי חזאל מלך ארם בשנת …. לא היתה הוכחה שדוד אכן היה קיים...
בימים אלו יה מקובל לציין בית מלוכה על פי המלך המייסד. חרסים אלו מוכיחים שאכן היה מלך בשם דוד והוא ייסד את שושלת מלוכת יהודה. הלולויה!
האבן נמצאת במוזאון ישראל בירושלים.

שער העיר דן מחכה לכם. בואו לבקר ולהתחבר

 


פעולות שימור של חברת ארכו בתל דן. 

יאצק בעלי משמר את השער העתיק בשמורת דן

 פעולות שימור השער הכנעני העתיק בימינו

שימור שער שעשוי בוץ בן ה4000 שנה מצריך ידע מקצועי של שימור ושחזור בחומרים עתיקים. חברת ארכו ביד מקצועית ואוהבת משמרת את השער. בימים אלו היא מחזקת את המגדל הדרומי שהתנתק מהשער. מעל הקשת הקדומה בנו סככה שתגן על השער מפגעי הטבע.
הגילוי שהפתיע את הארכיאולוגים בכל רחבי העולם היא צורת הקשת המסותתת בבוץ. ההנחה הרווחת הייתה שהרומאים היו אלו שהמציאו את שיטת הבנייה של הקשת והינה לפניכם עדות שהיה מהנדס קדום שהשתמש בקשת לבניה כ 2000 שנה לפני הרומאים. הקשת עשויה מלבני בוץ וחשוב להבין כי כל פעילות שימור חומת העיר ליש והשער הכנעני נעשים בלבני בוץ  בשיטות מסורתיות על מנת לא לשנות או לפגום בשער הקדום.

לסיכום: הביקור בשמורת דן משלב בתוכו יופי קדום ונצחי. טיולים על פלגי המים, שרידי הערים העתיקות, הבנת מאמצי השימור הגדולים שנעשים בכל רחבי הארץ ובמיוחד בתל דן בעיר ליש מביאים את המבקר בשמורת דן להנאה גדולה.

בואו לבקר , להתחבר , להתרגש בשמורת דן.

 שתולה על פלגי מים