תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

מערת צידקיהו - רב הנסתר על הגלוי

אחד מהמקומות האהובים עלי בירושלים.

תענוג של סיור

ירושלים לא מפסיקה להפתיע. אתם בטח לא ציפיתם שמתחת לחלק גדול מהעיר העתיקה ממוקמת מחצבה עתיקה בת 2000 שנה. מחצבה סגורה תת קרקעית- כמערה, ממנה חצבו את אבני המקדש ולבניית בתי ירושלים בזמן בית המקדש השני.

שעות פתיחה: ימים א' - ה' ושבת: 09:00 - 16:00 בשעון חורף, ועד 17:00 בשעון קיץ.
כיצד מגיעים: משער שכם פונים משרחה לאחר כ200 מ' תראו את הפתח ועמדת התשלום בחומה. ניתן להגיע עם הרכב הקלה לתחנת שער שכם.
מחיר: 16 ש"ח, ילד, חייל, גימלאי – 10 ש"ח. הנחה למחזיקי מטמון של רשות הטבע והגנים.
לאתר מערת צידקיהו : לחץ כאן 

מערה טבעית שגדלה למחצבה ענקית

השקט של נשמת ירושלים

 

בתוך המערה ישנו מסלול טיול, מעגלי, מואר בין החללים. מהכניסה התקינו מדרגות המעמיקות לתוך המערה. החוצבים השאירו קירות תמך על מנת לשמור על חוסנה של המערה שלא תקרוס. קירות התמך יוצרים חללים קסומים בתוך המערה. מפלס הרצפה יורד ככל שמעמיקים בתוך המערה.

 "ממעמקים קראתיך השם" 

אני אוהבת להגיע למערת צידקיהו לתפוס לי פינה של שקט ולנשום. לתת לשקט להיכנס פנימה, להרגיש את עוצמת המקום. לשאת תפילה לה' כפי שאומר הפסוק: ממעמקים קראתיך השם. תהילים ק"ל שִׁיר הַמַּעֲלוֹת:
מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ    יְהוָה. אֲדֹנָי,  שִׁמְעָה בְקוֹלִ. תהיינה אזניך קשובות לקול תחנוני, אם עונות תשמר יה - אדני מי יעמוד, כי עמך הסליחה - למען תורא. קיויתי ה', קיוותה נפשי, ולדברו הוחלתי. 

השער אל הפלא

מיקום המערה

ההפתעה של מערת צידקיהו מתחילה מהמקום ממנה נכנסים אליה. לכו לאורך חומת ירושלים, בין שער שכם לשער הפרחים ואז תראו דלת בחומה! הנכנס בדלת ירגיש מיד את הרוך והאנרגיה המיוחדת שיש במערה. המערה ממוקמת כמעט כולה מתחת לרובע המוסלמי של ימינו. כ 10 מ' מתחת לבתי העיר העתיקה. הרובע המוסלמי התמקם בצפון הר הבית לפני כ 1300 שנה, אולי מיקום המערה לא היה ידוע לתושבי הרובע כי לבחור להקים בתים על מערה ענקית זה לא בדיוק הבחירה המומלצת ביותר...

עונג של מקום

סיפורה של המערה שנעלמה

מדובר על המערה המלאכותית הגדולה בישראל. אורכה המירבי כ - 300 מ' רוחבה כ – 150 מ' , גובהה המירבי כ 15 מ'. פתחה היחיד של המערה קטן, משערים שהמערה הגיע בעבר עד בית המקדש ודרכה היה מעבר סתרים אל מחוץ לעיר.
בעת בניית חומות העיר העתיקה המושל העותמני הורה לסגור את המערה. שלא יכנסו דרכה אויבים לעיר. חומות העיר העצומות כיסו על פתח המערה והמערה נעלמה למאות שנים. חוקרים רבים חיפשו את המערה לא הצליחו, עד שיום אחד יצא לטייל רופא וחוקר מקרא בריטי "גימס ברקלי", שטייל עם כלבו ליד חומת העיר ולפתע נעלם כלבו. מה שהסתבר שהכלב החליק לתוך מערה ענקית דרך בור שנפער באדמה עקב הגשמים החזקים שירדו באותה תקופה. ההתרגשות הייתה בשיאה, סוף סוף לאחר מאות שנים התגלתה המערה.

השקט של נשמת העולם

המערה בהיסטוריה של ירושלים העתיקה

המערה נחצבה לעומק בימי בית המקדש השני. מפעלי הבנייה המסיבים של המלך הורדוס שכללו את שיפוץ בתי העיר, הארמון, חומות ירושלים ומתחם בית המקדש דרשו אבני בניה מסיביות שהיה על הפועלים לשנע מהמחצבה אל אתרי הבנייה.המקום גבוה מבתי העיר והמקדש כך שהמיקום החל על הפועלים לשנע את האבנים העצומות.
אבני הכותל המערבי נחצבו כאן – הזיהוי הוא כמעט וודאי.

מי הוא צדקיהו שעל שמו קרויה המערה?

צדקיהו הוא המלך האחרון של ממלכת יהודה בעת חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון על ידי הבבלים ב586 לפני הספירה. כתוב בתנ"ך שצדקיהו הצליח לברוח אל המדבר מירושלים הנצורה ויש סברה שהמערה היתה דרך המילוט שלו. "תִּבָּקַע הָעִיר, וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה יִבְרְחוּ וַיֵּצְאוּ מֵהָעִיר לַיְלָה דֶּרֶךְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל גַּן הַמֶּלֶך" ירמיהו פרק נ"ב. צדקיהוא נתפס על ידי הבבלים, מלך בבל מעוור אותו ובכך תמו ימי בית ראשון...

ב1907 עוד חצבו מהמערה אבנים לבניית השעון שהיה על שער יפו, המערה נסגרה שוב במלחה"ע הראשונה.לפני כמה שנים סידרו את המערה הרשות לפיתוח מזרח ירושלים והכינו אותה כמרכז למבקרים.

לסיכום:

מערת צידקיהוא היא חלק מהקסם של ירושלים העתיקה.
שלבו את השקט של המחצבה באחד מביקורכם בעיר העתיקה.

הביקור במערת צידקיהו יכול להיות חלק מהסיור הקסם של מזרח ירושלים, מכאן מומלץ לחצות את הכביש לביקור בחינם – במוזאון רוקפלר לאירכיאולוגיה.