תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

מנהרות הכותל - להכיר את הכותל המערבי מבפנים

הביקור במנהרות הכותל ייקח אותכם למסע בזמן אל ימי בית המקדש היהודי בירושלים. מתחת לפני האדמה מתגלה רובד מרתק בעברה של העיר הקדושה בעולם כולו.

סיור עצמתי - כנסו לשקט אשר במעמקי האדמה, הקשיבו לאבנים...

שעות פעילות: ימים א עד ה 07:00 - שעות הערב (עפ"י הזמנות לביקורים). ימי שישי וערבי חג 07:00 עד 12:00
שעות פתיחה : ראשון - חמישי 7:00 - שעות הערב, שישי וערבי חג 7:00 - 12:00
כיצד מגיעים : הכניסה למנהרות הכותל מרחבת הכותל המערבי, ליד  הכניסה לרחבת התפילה של הגברים.
טלפון להזמנות : 5958 * בין 8:30 - 17:00

לאתר מנהרות הכותל  לחצו כאן
מחיר: כניסה למבוגר 30 ש"ח לנוער 15 ש"ח.

הכניסה למנהרות הכותל בהזמנה מראש בלבד! 


הכותל המערבי - שריד לבית המקדש היהודי
בירושלים מלפני 2000 שנה 

לב העם היהודי מתגלה במנהרות הכותל

ההיסטוריה של בית המקדש היהודי מתעוררת לחיים.

מנהרות הכותל הוא מרכז המבקרים המפורסם ביותר ברובע היהודי. ביקור חובה לכל מבקר בירושלים - חלק בלתי נפרד מהבנת העיר העתיקה ומתחם הכותל המערבי. לפני כ 2000 שנה שופץ בית המקדש בירושלים על הר מוריה, נבנו ארבע כתלי ענק שיצרו משטח אדיר מימדים, עליהם נבנה היכל קודש מפואר - הוא בית המקדש השני.  

בתמונה: בית המקדש השני בשיא פארו כפי שהוא מוצג במודל במוזאון ישראל ירושלים.

הכותל המערבי האהוב

הכותל המערבי מוכר לכולנו - כבית התפילה המרכזי ליהודים בעיר העתיקה והוא שריד קדוש ליהודים מבית המקדש - שהיה הלב של העיר והעם היהודי עד חורבנו לפני כ 2000 שנה. 

גודלו של הכותל המערבי

 אורכו המלא של הכותל המערבי הוא 488 מטר. לפני כ700 שנה ניבנו מבנים לאורך הכותל, הגישה אליו נחסמה והוא כוסה כמעט כולו.
באמצעות מערות הכותל ניתן לראות את פלאי ההנדסה והבניה הקדומה, את תוואי הרחוב לפני 2000 שנה ולהרגיש הכי קרוב ללב בית המקדש - לקודש הקודשים עמוק בבטן האדמה...

מערות הכותל עוברות לאורך הכותל עד סופו.... במעמקי האדמה....

מתחת לכותל קמרונות ענק

אוצרות בבטן האדמה

מנהרות הכותל הוא פרויקט מרהיב ומסובך טכנית. על ידי חפירות ארכיאולוגיות מורכבות הצליחו החופרים והמהנדסים להיכנס מתחת לבנינים של הרובע המוסלמי אל בסיס החומה המערבית של המקדש ולחשוף אותה במלואה. המבקר מוזמן ללכת במנהרה לאורך הכותל בין חללים קדומים ומחילות ולגלות עולם שלם של אדריכלות קדומה.

היכן היה בית המקדש?

בית המקדש היה ממוקם על פסגה של הר מוריה - הר הבית של ימינו.  הורדוס מלך יהודי תחת השלטון הרומאי, מחליט לפאר את בית המקדש היהודי ומכניס אותו לשיפוצים אדירים. בשלב ראשון על מנת לשטח את פסגת ההר וליצור רחבה גדולה עבור מתחם בית המקדש, נבנו כתלים על מורדות הר מוריה, בתוכך הכתלים נבנו קשתות אדירות שמולאו עפר ועליהם התקינו רחבה שתהיה רמפה אדירה לבנות בית מקדש מפואר ביותר.
חשוב לציין כי לפני השיפוץ של המלך הורדוס עמד בית מקדש פשוט וצנוע לאורך כ 1000 שנה. הורדוס המלך היה המגלומן ובנאי מוכשר והחליט לפאר את בית המקדש היהודי מעל ומעבר שיהיה המבנה מהיפים בעולם הקדום.
המקדש המפואר עמד על תילו כ 100 שנה בלבד עד שהעם היהודי מרד באימפריה הרומאית החזקה שיצאה נגדו למלחמה שתוצאותיה היו חורבן בית המקדש ולאחר מכן ירושלים...

מה קרה למתחם הר הבית - לבית המקדש היהודי?

ב2000 השנים שעברו מאז חורבן המקדש, נבנו מבני דתות מוסלמיות ונוצריות על הר הבית - היכן שהיה בית המקדש היהודי.
לגבי הכותל המערבי - הוואדי לאורך הכותל המערבי התמלא באדמה וסחף ועליהם נבנו מבנים - בתים, חנויות....
כאשר חפרו את המנהרות מתחת לבתים, הצליחו החוקרים להגיע לתחתית העמק ולתוואי הראשוני של ההר, כפי שהיה לפני 2000 שנה.
למקום כאן טיילו אבות אבותינו - בבואם ובהולכם מבית המקדש... בנוסף התגלה הבסיס לגשר הענקי שחיבר אל בית המקדש  - דרכו עברו עולי הרגל.

לאורך המצודה מתגלים אוצרת, העמודים של הורדוס

הסיורים מודרכים

הסיור במנהרות הכותל, הוא סיור מודרך עם מדריכים מצוינים הנבחרים בקפידה. בסיור תקבלו הסבר מפורט היכן אתם נמצאים ביחס לכותל המערבי, כיצד נראה מתחם בית המקדש לפני 2000 שנה ועוד.

אתרים מרכזים בסיור

 נפלאות האדריכלות הקדומה מתגלות במנהרות הכותל

אבן הבסיס – בתחילת הסיור תפגשו אבן ענקית השוקלת 600 טון, האבן היא תעלומה הנדסית. לא מצליחים להבין כיצד הביאו ומיקמו בלי מנופים אבן במשקל כה גדול. 
מקוואות קדומות-  ששימשו לטהרה את הבאים להר הבית.
הקשתות הקדומות עליהן היה מונח הגשר עליו עברו העולים לרגל לבית המקדש. בימינו מתחת לקשת בשמה , קשת וילסון-  ממוקם בית כנסת. 
בית כנסת המערה - בית כנסת קטן בתוך החללים.

 יש אנשים עם לב של אבן, יש אבנים עם לב אדם

בית תפילה ייחודי בהמנהרות הכותל

"ממעמקים קראתיך השם"

 בית תפילה קטן ומרגש בבטן האדמה. מקום הקרוב ביותר לאבן השתייה עליה היה ממוקם קודש הקודשים של בית המקדש. ( 90 מ' בקו ישר). נחשף הסלע הטבעי של הר המוריה כפי שהיה בזמן בריאתו ותוואי העמק הקדום של ההר. תעלות ובריכות לניכוז מי גשמים מרהיבות מהתקופה החשמונאים ומתקופת הורדוס.  ועוד מבנים עתיקים אותם תפגשו בביקורכם באתר.

בית המקדש היהודי על הר מוריה

נחזור שוב על עיקרי הדברים, לפני כ2000 שנה ירושלים הייתה עיר פאר יהודית, במרום הר הבית התנוסס לתפארת בית המקדש בו עבדו הכוהנים את השם על פי ההנחיות שכתובות בפרוטרוט בספר התורה. המקדש עמד על הר מוריה כ1000 שנה. מימי שלמה המלך שהקים את בית המקדש הראשון על הר מוריה – הוא הר הבית ועד בית המקדש  השני ששופץ על ידי הורדוס.
בבית המקדש עבדו הכהנים את השם, אליו עלו לרגל בשלושת הרגלים מכל רחבי הארץ , מרכז התפילה והאחדות - הלב הפועם של העם היהודי.
המשך לאוהל מועד שהיה לבני ישראל בזמן הנדודים במדבר. 

חלק ממערך ההסברה של הכותל המערבי ובית המקדש

שיפוץ מפואר לבית המקדש

הורדוס – היה אחד מהמלכים האחרונים של ירושלים לפני חורבנה על ידי הרומאים
במשך 34 שנות שלטונו הושקעו בירושלים מאמצי פיתוח אדירים. העיר שונתה ללא היכר ונהפכה לעיר פאר בסגנון רומאי. מתחם בית המקדש הורחב, בפעולות בניה מרהיבות נבנו ארבע כתלים \ חומות אדירות להגנה על המקדש, בצפון ההר נחצב ההר על מנת להרחיב את שטח המקדש, בין החומות נבנו קשתות ענקיות עליהן שפכו מאות טונות של עפר על מנת למלא ולייצור רחבה גדולה סביב המקדש עליה יכולים להתכנס אלפי בני אדם. הר הבית נהפך לקומפלקס מרהיב ביופיו.

לסיכום: שלחו תפילה ממעמקי ירושלים

ה' הוא אל השלום, אל שרוצה את טובת בני האדם ונתן לנו את כל הכלים על מנת לחיות בכבוד ובאהבה. העם היהודי הוא העם הראשון שגילה את המסר אך המסר והחכמה שייכים לכל בני המין האנושי. כאשר אתם מתהלכים בתוך מעמקי האדמה של ירושלים, קרוב ללב בית המקדש, שלחו תפילה שיפתחו הלבבות ויבנו גשרי הבנה בין העמים ובין הדתות השונות המתפללות ברחבי ירושלים.

שהכח והשררה לא יהיו חשובים מחיי אדם.
שנזכה ליהנות מהנאות השלום עוד בימינו. אמן.