תודה והמון הערכה ל: 

לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי  מגניבה 
 המלווה את הקליפים  
של הטיולים ב"כיף בישראל".

תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל

 

מצודת עתרת, תחנת הקמח  ונהר הירדן

טיול קל ומקסים המשלב עתיקות מרשימות, תחנת קמח יפייפיה וטיול קצר לאורך נהר הירדן.

כיף בישראל מיצד עתרת

 שרידי המצודה האדירה

כיף בישראל

הנוף מהמצודה, האם אתם רואים את הירדן זורם בתמונה?

מבנה הטיול במצד עתרת: הטיול שלנו מורכב מביקור וחקירת המצודה לאחר מכן בקצה הצפוני שלה תראו סימון של טיול לבן – שחור – לבן שיוביל אתכם אל שפת נהר הירדן לטיול של כ 20 דקות נינוחות עד לתחנת קמח יפה שפעלה באזור. מכאן הדרך לרכב היא תוך דקות ספורות. טיול מושלם ונהדר לכולם!

בקיצור תיהנו מ: ביקור במצודה עתיקה טיול קצר לאורך הירדן ותחנת קמח.
כיף לילדים: בוודאי – מושלם לילדים מכל הגילאים.
סוג טיול: קצר, קל, לכולם.
משך: כשעה.

חינם! 

איך מגיעים: נוסעים בכביש 91 מצומת מחנים מזרחה עד גשר הירדן – ממש לפני חציית הגשר, במקום בו הכביש עושה עיקול חד כלפי מטה תזהו בקלות פניה ימינה ל שביל עפר המסומן בסימון שבילים אדום. תוכלו לראות את המצודה ואת נהר הירדן בשלב זה בקלות.

למסלול נסיעה דרך waze למיצד עתרת לחץ כאן

סיפורה של מצודה - מצודה בלי מזל.

.כיף בישראל

נחזור כ 800 שנה אחורה, הצלבנים הם שליטי הארץ לצידם המוסלמים שמקבלים בהכנעה את מרותם אך ממש רוצים לסלק אותם ( היהודים חיים להם בצנעה בין כוחות גדולים שפועלים באזור). בשלב זה יש איזון כוחות בין המנהיג הצלבני בשם בולדווין הרביעי המצורע לבין סאלח א – דין מנהיג המוסלמים האיובי. שני המנהיגים אף חתמו לאחר הקרב הקשה האחרון שהיה בניהם שמכונה קרב גזר – שהם כרגע באיזון תוך הקפדה על תנאי חשוב ביותר שאף מצודה צלבנית נוספת על הקימות – והיו הרבה - לא תקום ברחבי ישראל במיוחד על נהר הירדן.

 עברו כשנתיים מאז הושג ההסכם בין הצלבנים למוסלמים ואז המסדר הטמפלרי שישב במצודה ענקית בצפת דורש לבנות מצודה חדשה במעבר נהר הירדן לשמירה מיטבית על הגבול המזרחי. המלך הצלבני מחליט למרות ההסכם לאפשר להם לבנות את המצודה.

עבודות הבניה

 הבניה נעשתה על ידי הטמפלרים המאומנים בבניית מצודות לדוגמה בעתלית ובעיר עכו ועוד. העבודות נעשו תחת אבטחה גדולה של חיילים שהעניק המלך לבנאים ואף הגיע בכבודו לאתר הבניה ונכך שם על מנת לתת הגנה וזעמם של המוסלמים על הפרת החוזה.

תגובת המוסלמים

בפועל נבנה מבצר קטן שכלל חומות עבות, מחסנים ובאר אך העבודות עדין לא הסתיימו וכבר הגיע תגובת המוסלמים. בתחילה מציע סלאח א – דין כסף עבור הפסקת בניית המצודה אך בלדווין הצלבני מסרב. בשלב השני נשבע סלאח א דין כי המצודה תיחרב וכך היה. שתי התקפות של המוסלמים והמצודה נכבשה, פחות מ10 חודשים לאחר שנבנתה נשרפה ונותצה המצודה תוך כדאי שהמוסלמים הורגים מאות צלבנים שהיו בתוכה ושוחררו מאות שבויים איובים שהיו בתוכה. לאחר כיבוש המבצר החלו המוסלמים לקרוא למצודה קסר אל עתרה – מבצר הכישלון, המצודה שופצה לאחר מכן ונבנה בה מסגד שהיה קיים עד 1549. 

ממצאים באתר

בחפירות באתר נמצאו כלי עבודה, חומרי בניה עתיקים שהיו חלק מתהליך הבניה של המצודה, רמפות של אדמה עליהם השוורים היו מובילים אבנים. בחפירות התגלו כ 10 גופות עם מצדים צלבנים זרוקים בבור המים, כלי נשק, שלדי לוחמים.

שבר גאולוגי

 כיף בישראל

דבר מרתק נוסף הוא השבר בחומה שנוצר מרעידות אדמה שפקדו את האזור ב800 שנה האחרונות. ניתן ממש לראות את השבר שנוצר מתזוזת האדמה שסה"כ נעה כמטר וחצי.

נהר הירדן ותחנת הקמח

 

מתחת למצודה זורם נהר בירדן מסלול טיול קצר ויפהפה מסומן בשחור ייקח אתכם למסלול מעגלי לאורך הנחל עד לשרידי תחנת קמח יפה שפעלה באמצעות מי נהר הירדן שהיו מסובבים את גלגלי הטחינה.

פיקניק ושחיה בירדן

 כיף בישראל

מקום מקסים לעצירה ולפיקניק. 

 כיף בישראל

שימו לבב לחביות הכחולות במים - בבקשה אל תעברו אותן. בהמשך הירדן קיבוץ כפר הנשיא מזרים את הירדן לתוך מפעל ליצור חשמל וישנה סכנה אמיתית.
הישארו באזור היפה והרגוע למרגלות התחנה ותיהנו.

מכאן החזרה לרכב קצרה מאד. המשיכו לטייל וליהנות האזור עמק החולה היפה.